Практиката в такъв тип сделки е акциите на закупеното дружество да бъдат заожени пред финансиращата банка, т.е. това е напълно позната във финансовите среди практика. Така отговори на въпроса защо финансиращата банка се е съгласила да им отпусне пари за купуването на активите на ЧЕЗ България собственикчаката на Инерком България Гинка Върбакова в интевю по Нова телевизия.

Това означава, че на практика собственикът на придобитите активи е банката, чието име Върбакова няколко пъти отказа да назове по време на интервюто.

„Не можем да кажем нищо за банката, защото имаме много строги клаузи за конфиденционалност в договора. Не можем да кажем и цената“, заяви Милена Стоева, член на борда на директорите на Инерком България. Самата Върбакова каза, че става въпрос за международна банка с висок кредитен рейтинг. Тя пдчерта, че името на финансиращата банка ще стане известно, когато КЗК и КЕВР одобрят сделката и парите бъдат платени.

Дружеството купувач Инерком България действително е създадено преди една година, но зад него стоят моите фирми, заяви Върбакова. Тя обясни, че Инерком е специално създадено за целите на сделката дружество, което в такива случаи е широко възприета практика. „Активите на нашите фирми са на стойност 100 млн. лв.“, подчерта Върбакова. Тя обясни, че е в бизнеса от 20 години, а от 10 години се занимава с изграждането и експлоатацията на фотосоларни централи.

„Имаме опит и капацитет да управляваме такова голямо дружество като ЧЕЗ България. Още повече, че ние купувае едно развито и работещо дружество с неговите 3600 служители, които ще продължат да работят. Евентуално може да има промени в управляващите органи на дружеството“, каза Върбакова.

Гинка Върбакова не скри, че се познава от 20 години с Теменужка Петкова, но заяви, че това в никакъв случай не й е помогнало за сделката. „Цялата сделка бе проведена по чешкото законодателство, всички преговори се водеха в Прага и български политици не са имали информация за нея“, каза Върбакова. Тя разказа, че се е върнала от Прага в неделя, като е изпуснала полета и загубиа част от багажа си. Но в ръчния й багаж останал 15-килограмов куфар, в който бил договорът с ЧЕЗ.