Победа за превозвачите и за България! Спорната част от "Мобилност" отиде в историята

Съветът да се съобрази с ЕП - това е единственият орган с пряко избрани членове, призова чрез "24 часа" Андрей Новаков от ГЕРБ

КРИСТИНА КРЪСТЕВА

Пакетът “Макрон” няма да наложи забрана на тираджиите да спят в кабината, задължението на всеки 3 седмици да се прибират вкъщи и да получават командировъчни по стандарта на държавата, в която са прекарали 72 ч. Както "24 часа" вече писа, това реши комисията по транспорт на Европейския парламент на драматично заседание тази вечер.

“Обърнахме мача срещу Германия и Франция, които най-много настояваха за ограниченията, буквално в 90-ата минута”, заяви пред “24 часа” Андрей Новаков от ГЕРБ/ЕНП - единственият български евродепутат с право на глас в комисията и автор на одобрените в крайна сметка приемливи за превозвачите текстове. Преди дни той се прибра с тир от Анверпен до Калотина с тир, за да се усети как живеят на пътя шофьорите.

Комисията на ЕП определи, освен позиция, също мандат и състав на така наречените триалози, които оттук насетне приемат преговорите. “Нужна е и позиция на Европейския съвет, но ние очакваме той да се съобрази с тази на парламента - единствената институция на Европа с директно избрани членове”, настоя Новаков. Той определи като пълна капитулация на пакета “Макрон” отпадането на трите условия, които щяха да засегнат, освен българските, и румънските, унгарските, полските, гръцките австрийските, италианските, испанските и португалските превозвачи.

Малко по-рано днес Съюзът на превозвачите заплаши, че инициира

референдум България

да напусне ЕС,

ако бъдат приети изискванията от пакета “Макрон”.

По време на срещата на върха в София преди половин месец премиерът Бойко Борисов направи среднощни совалки с френския президент Емануел Макрон и с канцлера Ангела Меркел, за да лобира за отпадането на нежеланите - а според бранша и неприложими, изисквания.

В крайна сметка транспортната комисия на ЕП е направила приемливата редакция, че шофьорите могат да спят в кабината, ако камионът е паркиран на безопасно място, на което има камери и хранителен магазин. Изискванията за командировъчните няма да засегнат нито един международен превозвач, нито дори транзитно преминаващия.

В интервю за “24 часа” миналата седмица Новаков определи силите “за” и “против” като 50:50. Преди гласуването днес по обяд прогнозата му бе още по-песимистична. “Инвестирах повече от 1 година, за да убеждавам колегите, че предлаганите текстове в пакета “Мобилност” са неприложими. Но днес започваме дебата не от нула, а от минус 10”, каза българският представител преди началото на заседанието на комисията.

“Победа в битката,

дано и във войната”,

реагира другият български евродепутат, който присъства на заседанието като заместващ член без право на глас - Ангел Джамбазки от ВМРО. “Законът на Макрон бе разбит на парчета. Най-голямата победа, която постигнахме, е, че директивата за командироване няма да се отнася за транспортните работници. Показахме, че заедно можем да се преборим”, ликува Джамбазки.