Имат и такси за всяка екстра, кацат на по-далечни летища

Летенето с нискотарифни компании може да излезе изгодно и да се спестят до 200 лв. в някои дестинцаии, но за целта трябва да се пътува без багаж, а има и риск полетът да закъснее или изобщо да не се състои.

Това показа проучване на “24 часа” за условията на пътуване. В него са сравнени цените за билети, които предлагат пет от най-често ползваните компании - “България ер”, “Луфтханза” и “Австрийски авиолинии”, и двете нискотарифни, които оперират основно у нас - “Уиз ер” и “Райън ер”.

Избрани са седем дестинации в Европа, до които всяка от петте авиокомпании има полети от София (виж таблицата).

Избраните дати за уикенд почивка са 12 - 15 октомври 2018 г., а цените са валидни, ако билетите са купени на 28 август, когато е направена проверката. Това е важно уточнение, защото сумите се променят в рамките на часове.

Цените варират и

в различните дни

от седмицата,

обикновено в петък и понеделник, са по-високи.

Разгледани са цените за билети само с ръчен багаж и с включен чекиран по-голям куфар. В почти всички случаи пътуването с нискотарифна авиокомпания излиза доста по-евтино.

Цените на полетите на “България ер” се доближават най-много до тези на нискотарифните “Уиз еър” и “Райън еър”, като в някои случаи разликата между тях е 20-30 лв. Отиване до Рим например дори излиза по-евтино с българския превозвач, отколкото с “Уиз еър”. При половината от сравнените полети обаче “България ер” не предлага опция за летене само с ръчен багаж.

Най-евтино можем да стигнем до гръцката столица Атина със самолет на “Райънеър” - за по 19,54 лв. на отиване и на връщане, ако сме само с ръчна чанта. Най-скъпи са полетите на “Луфтханза” - до Рим и обратно цената е 687,06 лв., без да носим багаж, с куфар сумата скача до 765,3 лв.

Нискотарифните превозвачи промениха авиопазара и накараха с ниските си цени много хора, които никога не са летели, да се качат в самолет. Те са причина и за рекордните увеличения на пътуващите от и до България. През 2017 г.

през летищата

у нас са

преминали

11,477 млн.

пътници,

показва статистиката на Асоциацията на българските авиокомпании. И докато родните авиокомпании запазват броя на превозените пътници, чуждите имат ръст от 25% спрямо 2016 г., а делът им е 87,3%.

Изборът на евтина авиокомпания обаче крие по-голям риск от отмяна на полета или закъснение.

В последните седмици нискотарифните авиокомпании пълнят новинарските емисии тъкмо с такива събития.

Една от тиражираните новини в ирландските и британските медии на 20 август е как “ИзиДжет” отменя полет от Белфаст до Палма де Майорка, тъй като екипажът бил прекалено уморен, и

оставил 146

пътници с

прекъсната

почивка

През това лято имаше няколко стачки на пилоти на “Райънер”, които доведоха до отмяната на 400 полета.

На 19 август “Уиз еър” остави 40 души на летище “Ел Прат” в Барселона, които трябваше да се приберат в София.

Друг недостатък на нискотарифните превозвачи е кацането на по-отдалечени летища. Например полетите им до Мюнхен всъщност кацат в град Меминген, който е на 110 км разстояние. Тези до Брюксел пък оставят пасажерите на летище “Шарлероа” - на 46 км. от града.

Евтините авиокомпании промениха храната на борда и на останалите авиопревозвачи. В миналото останаха влажните топли кърпи преди ядене и топлият кетъринг, който сега е само за бизнес класата. За късите полети се предлага сандвич, кафе и вода. А във вътрешните, като във Франция - само бисквитка. Но

те поне не се

заплащат, за

разлика от

храната при

нискотарифните

превозвачи

При тях всякакви екстри се таксуват - като например неограничени промени на полета, запазване на избрана цена и място за период от 48 часа.

Нискотарифните превозвачи предлагат и отделни пакети с право да се качи ръчният багаж на борда. В противен случай той отива в багажното отделение. При другите авиокомпании чантите са на борда. Същото важи и ако след закупуване на билет, включващ само ръчен багаж, решим да добавим и куфар. Чекирането и разпечатването на бордната карта на летището също се заплаща допълнително.

Такса има и за промени в личните ни данни - от 45 до 90 евро. Ако решим да потърсим помощ от оператор от колцентровете на превозвачите, също ще трябва да си платим. Това важи и за запазване на конкретно място в самолета.

“Райънеър” спира 3 полета от България, “Уиз еър” няма да лети между София и Варна

Полетите на “Райънеър” от Пловдив до Брюксел и Милано и обратно, както и този между Варна и Брюксел, няма да се осъществяват тази зима - от края на октомври. Това каза пред “24 часа” говорителят на авиокомпанията Денис Барабас, като обясни, че промяната се налага поради търговски причини.

“Непрекъснато преглеждаме всеки от нашите 1800 маршрута и съставяме график, който се базира на техните представяния във времето и търсенето на пазара”, допълни Барабас.

Засега не е ясно дали полетите ще се възобновят за лятното разписание от края на март 2019 г., тъй като “Райънеър” все още изготвя графика си.

За сметка на това от София ще се открият две нови дестинация - курортният град Акаба в Йордания и Единбург, Великобритания. Така полетите от столицата ни ще станат общо 19 и ще обслужват 1,6 млн. пътници, посочват от компанията. Всички полети от и до Бургас обаче ще бъдат прекратени през зимата, като ще се възобновят с началото на летния сезон.

От октомври пък “Уиз еър” спира вътрешната си линия между София и Варна. Пред “24 часа” от авиопревозвача обясниха, че са направили нова оценка на маршрута и засега нямат планове за връщането му през лятото на 2019 г.

Пътниците с резервации са информирани и им е предоставена възможност да изберат алтернативен полет от графика на “Уиз еър”, да им бъде изцяло възстановена платената сума или да получат 120% от първоначално платената тарифа в своя WIZZ акаунт, който ще използват за бъдещи резервации.