Телекомът, за който българският бизнесмен играе сам без братя Велчеви, в момента е собственост на “Дойче телеком”

Спас Русев - собственик на “Виваком” и на футболния отбор “Левски”, води преговори за закупуване на албанския оператор “Телеком Албания”, притежаван от германския “Дойче телеком”.

Новината за сделката, появила се в “Блиц”, беше потвърдена пред “24 часа” от достоверен източник, но с изричното условие, че всичко е още в ранен етап.

“Разговорите на българския бизнесмен Спас Русев с “Дойче телеком” са в много начален етап и ще продължат между 3 и 6 месеца”, коментира той.

Като “проблемно” определи албанското дружество източникът. Германците искали да се фокусират върху други проекти.

Спас Русев ще се конкурира с още 3-4-ма кандидати за албанския телеком. Не се посочва конкретна цена.

Интересен факт е, че Русев не играе за телекома с партньорите си от “Виваком” и VTB - братята Георги и Милен Велчеви.

“Телеком Албания” е първият албански мобилен оператор. Той е създаден през 1995 г. и стартира търговска дейност през 1996 г. под името АМС - Albania Mobile Communications. През 2000 г. компанията става част от OTE Group - водещия телеком в Гърция, опериращ под марката Cosmote. Освен в Гърция и Албания Cosmote работи и в Румъния, където притежава 54% от капитала на най-големия местен оператор “Телеком Румъния”.

През юли 2009 г. основен акционер на групата ОТЕ става “Дойче телеком”. Така в момента 99,79% от “Телеком Албания” са собственост на германския телеком.

“Телеком Албания” оперира под сегашното си име от 2015 г. Придобиването от ОТЕ оказва силно влияние върху развитието ѝ - в момента на покупката тя има 11 хил. абонати, а през декември 2001 г. те надхвърлят 273 хил. През 2009 г. клиентите ѝ са вече 1,9 млн.

През 2011 г. “Телеком Албания” навлиза на албанския пазар на стационарни телефони и става втората компания, която ги предлага в цялата страна. Същата година телекомът получава лиценз за 3G технология на стойност 15,1 млн. евро и в началото на 2012 г. става вторият мобилен оператор, който стартира тази услуга в страната.

Следващата стъпка е стандартът HSPA + (разширен високоскоростен достъп до пакети), с който компанията се стреми да предостави на своите абонати еднакво качество на обслужване в различни райони на страната.

“Телеком Албания” е вторият оператор, който пуска 4G услуги в страната. Също така е една от първите компании в Европа, които стартират интернет със скорост 150 мегабита в секунда.

Според данни, предоставени от оператора на уебсайта ѝ, пазарният дял на компанията към декември 2017 г. е 39%. Услугите ѝ се ползват от 1,94 млн. потребители и обхващат 99,8% от населението на страната и 92,5% от територията ѝ със 136 работещи магазина. Обемът на трафика данни е 12,609 терабайта, а в телекома работят над 385 служители.

Компанията е официален партньор на повечето приложения в света, като AirBnB, Evernote, Magisto и др.

Пазарът се поделя от три компании

“Телеком Албания” е вторият по големина телефонен оператор в балканската държава.

След като в края на 2017 г. след седем години дейност албанската телекомпания “Плюс” се оттегля от пазара, тя го оставя в ръцете на три чуждестранни оператора. Това са “Телеком Албания”, “Водафон Албания” и турският “Албтелеком”.

Първите две компании си разпределят поравно акциите на “Плюс”- всяка получава по 50%.

Според данни от сайта на “Водафон Албания” компанията има 2 млн. клиенти, а 3G мрежата ѝ покрива 99% от населението на страната. Тя въвежда първа тази технология през 2011 г. - 10 години след като стъпва на албанския пазар. В момента на територията на страната работят 139 нейни магазина.

Това прави “Водафон Албания” лидер на пазара, изпреварвайки “Телеком Албания” с около 6 млн. потребители.

Трите компании на пазара имат общо 4,87 млн. клиенти, сочи доклад на Албанската комисия за електронни съобщения АКЕР за първото полугодие на 2018 г., цитиран от в. “Тирана таймс”. По груби изчисления това означава, че “Албтелеком” има с около един милион по-малко клиенти от “Телеком Албания”.