За всички автомобили, произведени преди 1998 г., ще има увеличение

Най-голям ще е налогът за мощните БМВ-та и мерцедеси

Минимум 20% остъпка от данъка ще получат колите, които са на възраст до 13 г. Това показват изчисления след окончателното приемане на промените в закона за местните данъци. На практика автомобилите, произведени след 2005 г., ще имат намаление.

За по-новите, които имат еврокатегория, има намаление на данъка. Остъпката може да стигне и до 60%, ако превозното средство е с Евро 6.

През миналата седмица парламентът отхвърли ветото на президента Румен Радев върху текстове в данъчните закони и те вече влизат в сила.

За колите има промяна при изчисляването на данъка. Освен по мощността и годината на производство, както е в момента, ще се добавя и екокомпонент.

Има и нова скала за възрастта на автомобилите. За най-старите - тези над 20 г., бе гласувано да се облагат с коефициент 1,1. Това означава, че получената сума ще се вдигне с 10%. В момента за превозни средства над 14 г. няма увеличение.

А за стари, но мощни коли, с двигатели например от 300 конски сили, увеличението ще е най-голямо и данъкът може да се вдигне почти двойно.

Допълнително увеличение ще има и заради екоданъка. При него е записано, че за коли, които нямат еврокатегория или са с Евро 1 и Евро 2, налогът, получен от мощността и възрастта, може да се увеличи с още от 10 до 40%. На практика това засяга всички коли, които са над 22 г., тъй като те са с въпросните еврокатегории.

Първоначално финансовото министерство предложи въвеждане на по-мека скала, но депутатите гласуваха тя да е малко по-стръмна, като бяха обединени първите категории.

Всички общини в

България стоят

твърдо зад

промяната

на данъчната ставка и увеличението на налога за цапащите коли. Това заявиха наскоро от Националното сдружение на общините (НСОРБ).

“През лятото направихме анкета сред всички кметове на общини в България. Независимо от това коя партия ги е подкрепила на изборите, всички те бяха единодушни, че такава поправка трябва да има. Направихме обществено обсъждане и предадохме забележките си на финансовото министерство. Повечето от тях бяха отразени”, каза преди десетина дни председателят на НСОРБ и кмет на Велико Търново Даниел Панов.

“За тази промяна се борим от дълго време и тя в никакъв случай не е била много желана от правителството. Но ние се превърнахме в автогробището на Европа. Ако днес не вземем мерки и оставим популизмът да ни победи, обричаме бъдещето на децата си”, твърди кметът на Стара Загора Живко Тодоров.

Кметът на Димитровград Иво Димов припомни, че кметовете подлежат на персонални глоби от 5 до 10 хил. лв., ако не вземат мерки за чистотата на въздуха. Увеличението на данъка върху най-старите коли е една от тези мерки, каза той.

“В момента

над 70% от

общините са

избрали средна

ставка

от параметрите, които дава законът. При останалите 30% е под средната, или над нея. Най-вероятно и занапред общинските съвети ще се придържат към средното” (виж на 3-а стр.), обясни Димов.

Според колегата му Живко Тодоров най-вероятно там, където има по-големи екологични проблеми, ще се гласува по-висок компонент.

Според изчисленията на НСОРБ онези, които карат най-старите коли, няма да бъдат засегнати сериозно.

“Ако се вземе минималното увеличение, за 31-годишен опел “Корса”, то е с 6,30 лв. т.е. по 53 ст. на месец”, каза Даниел Панов (виж графиката). За сметка на това промените в закона спират възможността мощни леки автомобили да се регистрират като товарни и така да избягват плащането на висок данък.

“Гласуваното изменение на данъка цели не да събира повече пари в общините, а той да се определя според това дали един автомобил замърсява повече, или по-малко околната среда”, обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова. Тя поясни, че увеличение ще има само за много старите коли, които нямат екологична категория и които повече замърсяват.

Според екоминистъра Нено Димов противопоставянето на социалното и здравословното е недопустимо, защото

здравето и

животът на

хората са неща,

които трудно биха

могли да бъдат

оценени

Увеличаването на данъка за по-старите автомобили е с много премерени стъпки, а целта е промяна в мисленето, твърди Димов. Той подчерта, че увеличение с 20-30% се изразява в 10-15 лева, но това е само една от всички стъпки за по-чист въздух.

Двата основни източника за замърсяване били битовото отопление и автомобилният транспорт. За да може да се подобри качеството на въздуха в градовете, трябвало да се вземат мерки и в двете посоки.

“При всички положения трябва да си даваме сметка, че чистият въздух е инвестиция. Естествено е, че от едната страна стои някакъв вид промяна”, казва още той.

Кметове ще се придържат към минимални ставки

Повечето кметове смятат да се придържат към минималните ставки при определянето на новите данъци на автомобили, показа проверка на “24 часа”. В Благоевград няма да има голямо повишение, тъй като преди 2 г. бе вдигнат данъка за старите коли с близо 100% и сега е около 39 лв. на година.

“Новият закон е стъпка в правилна посока. Съобразявайки се с всички изисквания на закона, е възможно намаляване на ставките за колите с висока екологична категория”, коментира кметът Атанас Камбитов. В общината има регистрирани около 28 800 леки коли, от които 16 700 са на възраст над 15 г. Тези, които са до 5 г. с висока екокатегория и мощност над 110 kw, са 212 и те може да плащат по-малко. Същото важи и за автомобилите от 5 до 10 г. с над 110 kw, които са 752.

Данъкът за превозни средства формира 32% от собствените приходи на общината. От старите коли идват около 1/3 от постъпленията, а останалите 2/3 се формират от скъпите нови коли, обясни Камбитов.

Основен фактор при определянето на данъка във Велико Търново ще е степента на замърсяване. Така например за автомобили с Евро 4, Евро 5 и Евро 6 ще има облекчения между 40 и 60%.

За автомобили с Евро 3 на възраст между 10 и 15 години, данъкът ще е по-висок, само ако колата е с висока мощност - над 300 конски сили/. За т.нар. масов клас между 75 и 140 конски сили данъкът за категория Евро 3 ще е с около 20% по-нисък.

За старите коли, без еврокатегория или Евро 1 поскъпването няма да надхвърли 30%. За екостандарт Евро 2 поскъпването ще е минимално, и то основно, ако автомобилът е по-мощен.

Приблизителни разчети сочат, че собственик на автомобил, произведен през 2009 г. и мощност 112 конски сили, ще плаща около 100 лв. при 141 лв. в момента. Автомобил, произведен 2005 г. и със същата мощност, ще бъде обложен със 130 лв. при сегашен размер 161 лв. За 20-годишна кола с Евро 2 и 112 конски сили поскъпването ще от 154 на 158 лв.

За кола над 20 години без екокатегоризация и с мощност 90 конски сили данъкът от 80 лв. ще се вдине на 95-100 лв.

20% от българите не могат да си позволят кола

Всеки пети българин не може да си позволи личен автомобил, показват данни на Евростат за 2017 г.

България заема второто място между страните в Европейския съюз. През изминалата година 20,6% от хората у нас не са могли да имат собствена кола, при средно 7% за ЕС.

Румъния е единствената страна, в която повече хора не могат да си позволят кола. Всеки трети румънец, или 29,8% от населението не може, да отдели пари за кола.

Въпреки негативните резултати и двете страни бележат подобрение в сравнение с година по-рано. Тогава 22% от българите и 32,9% са били в това положение.

На трето място е Унгария, където 20,1% от населението не могат да си позволят кола, спрямо 20,6% за 2016-а.

Латвия и Словакия също се нареждат в топ 5 на класацията със съответно 18,1 и 11%, които не могат да притежават кола.

За жителите на Малта и Кипър е най-достъпно да притежават личен автомобил, сочи статистиката. Те си поделят челното място, като едва 1,7% от жителите им не могат да имат лична кола.

Люксембург, Италия и Франция също са в топ 5 на страните, където хората най-лесно могат да си позволят автомобил.

Данните показват, че във всички държави се отчита подобрение и спад на хората, които не могат да си позволят кола. Единствените държави където има леко повишение са Люксембург, Франция, Австрия и Дания.