Ще спи на хотел, а не в кабината при дългата почивка

На нощно заседание Съветът на ЕС поряза българските превозвачи

Шофьорите да се прибират на четири седмици у дома. Водачът при дългата си 45-часова почивка да не нощува в кабината, а в хотел. Това са две от предвижданите законодателни промени в пакета за мобилност, които Съветът на ЕС по транспорт одобри в общо преговорно становище. Това е станало след 15-часови дебати, а България не е подкрепила промените, съобщиха от министерството на транспорта.

Преди да замине за Брюксел, министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че има червени линии, които България няма да премине, за да защити своите превозвачи. Една от тях бе камионът да се прибира в държавата, в която е регистриран. Министърът дори каза, че ако това мине, България ще заведе дело в Съда на ЕС.

След гласуването пред български медии в Брюксел Желязков коментира: “Приключи първото полувреме. Ние не дойдохме с голяма кошница, не си и тръгваме с пълна кошница. Добрата новина е, че успяхма да се преборим

за пълното

заличаване на

текста за

прибиране на

превозното

средство

до държавата за установяване (тоест - където е регистрирана фирмата - б.а.).

Първоначално текстът е бил за прибиране на камиона на 4 седмици, след това на 6 , след това на 8 седмици. На третият рунд това предложение на австрийското председателство отпадна изцяло,” казва министърът.

Първоначално с държавите членки от периферията на Европа е имало блокиращо малцинство за приемане на преговорното становище, на третия рунд министрите на Чехия и Словакия се присъединили към големите държави.

Дебатите са били толкова нажежени, че в едно от трите си изказвания българският министър реагирал:

“Видно е, че говорим на различни езици, започваме да приличаме на строителите на Вавилонската кула. Предложените текстове не представляват компромис, тъй като това, което се дава, бива компенсирано с еквивалентна рестриктивна мярка, която за пореден път е в ущърб на периферните държави членки. Търси се компромис на всяка цена, но последната отново бива отново платена от отдалечените от центъра на Европа превозвачи”.

България, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Хърватия и Малта са гласували срещу общия подход по законодателните предложения от Пакета за мобилност I. Освен това България, Полша, Литва, Унгария и Малта са

разпространили

декларация във

връзка с

изразения

негативен вот, която ще бъде приложена към пакета.

Какво бе прието с вота на големите и с какво България не е съгласна?

Освен че България е против шофьорите да се прибират на четири седмици, искаме дерогация (изключение) на правилото шофьорите да не спят в кабините на камионите при дългата им седмична почивка. Това не е прието и Росен Желязков разчита на българските евродепутати.

България настоява правилото да не се прилага там, където не са създадени условия, тоест където няма охраняеми паркинги. Големият проблем на превозвачите е, че ако шофьорът не пази камиона, той ще бъде окраден и застрахователите няма да признаят щетата.

Против сме и налагането на директивата за командировъчните при шофьорите.

Съветът на министрите прие, ако връзката между работата на шофьора и страната, в която е установен (тоест където е фирмата му), остане незасегната, няма да бъдат прилагани правилата за командироването на работници.

По пътя към държавата, където се намира крайната точка на пътуването, и по обратния път, водачите ще имат право на извършването на едно допълнително товарене или разтоварване във всяка посока, без да попадат в обхвата на правилата за командироване.

Предвижда се това правило да важи, ако при пътуването към целта не бъде извършено допълнително товарене/разтоварване, а по обратния път бъдат осъществени две товарения/разтоварвания. При всички други дейности, включително каботаж (превозването на стоки между градовете в една държава), правилата за командироване ще важат от първия ден на пътуването.

Според приетото от европейските министри

каботаж може да

се извършва до

три пъти в

рамките на

седем дни

След като веднъж са извършени три каботажа за седмица, предвижда се въвеждането на “срок за охлаждане” от пет дни, преди отново камионът да може да бъде използван по същия начин в същата държава.

Това правило важи и сега.

Министрите

приеха и

въвеждането на

дигитални

тахографи, което

за новите

камиони да стане

от 2022 г.,

а за вече произведените - до 2024 г.

Реакцията на българските превозвачи не закъсня.

“Това, което Съветът на ЕС е приел, е непропорционално и дискриминационно. Тези мерки ще се отразят пагубно на българския бизнес, заяви изпълнителният директор на Международния съюз на превозвачите Йордан Арабаджиев.

Той даде и пример с директивата за командироването. Ако български превозвач прави курс България-Франция, командировъчните не важат, ако вози между Испания и Италия ще важат ставките на двете държави. Това ще направи превозвачите и шофьорите чиновници, освен финансовите загуби, казва той.

Какво предстои?

Ще има гласуване в Европарламента. Разчита се българските евродепутати да привлекат съмишленици.

След това идва времето на тъй наречения триалог, трите институции ЕК, Европарламента и Съвета на ЕС да финализират текстовете.

А превозвачите градят стратегия какво ще предприемат - не изключват протести в Брюксел, както и да заведат дело в Съда на ЕС.

Желязков пред министрите: Ние сме изчислените жертви

Пакетът за мобилност ще се приеме при румънското председателство

Само след броени дни в Европарламента ще се дебатира темата за забраната за ползването на седмичната почивка в кабината от водача, съобщи в Брюксел транспортният министър Росен Желязков. Ще бъдат обсъждани и превозите, при които ще се задейства директивата за командироване.

“Ще се видя с евродепутатите, ние ясно застанахме на обща позиция, за да може в рамките на обсъждането в Европейския парламент да се предвиди дерогация за ползването на седмичната почивка извън кабината. Това означава, че те могат да са в хотели, когато има подходящи места, паркинги, на които да бъдат камионите. Това, струва ми се, в рамките на парламента може да се постигне”, казва той.

Ако и Европарламентът приеме пакета за мобилност в този му вид, тогава се отива на триалог, който ще бъде в рамките на румънското председателство, което започва от 1 януари.

В този случай влизането в сила на директивата за командироването за шофьорите ще е от 2020 г. А 18 месеца от датата на приемането на пакета ще влязат правилата за каботажа. “За съжаление, разделението е между държавите от Централна Европа и периферните държави”, казва министърът.

Той обаче уточнява, че само България и Литва са били категорично срещу общия подход за приемането на пакета за мобилност.

“Дори в изказването си малко по-остро казах, че ние сме изчислените жертви, не беше добре прието от залата, но не можем да се крием зад лицемерието на дипломацията”. (24часа)