Наесен отпадъците могат да предизвикат наводнения по магистралите

От общо 3808 мостови пътни съоръжения в България - мостове и виадукти, под 120 е открита нерегламентирана дейност.

Това е показала проверката, която шефът на АПИ Георги Терзийски разпореди на 14 август - ден след като пожар, лумнал под 62-ия километър на магистрала “Струма” край Дупница заради струпаните отдолу отпадъци, повреди пътното съоръжение и доведе до затварянето на отсечката. Това предизвика и километрични тапи в разгара на летните отпуски на отиване и връщане от Гърция.

Най-често под мостовете се струпват стари гуми, битови и строителни отпадъци, повечето пъти - от неизвестни лица. Не липсват обаче и куриозни случаи: складиране на сено и дори преграждане на пространствата за отглеждане лятно време на овце, кози и кокошки. Има четири такива места - в Ловеч, Сливен, Търговище и Русе, каза шефът на пътната агенция Георги Терзийски. Вчера от ловешкото пътно управление са се обадили, че при тях нерегламентираната дейност е премахната и мястото вече е разчистено.

Има само един случай на нерегламентиран паркинг - на магистрала “Струма”, но той вече е премахнат и на фирмата е съставен акт.

Два са случаите на струпване на големи количества стари гуми, които са много пожароопасни - във Варна и Провадия.

Проверяващите са се натъкнали и на изхвърлени единични стари гуми под мостовите съоръжения. Във Варна със съдействието на местната община струпаните гуми вече са премахнати.

Според Закона за пътищата в обхвата на пътя, т.е. под него и в рамките на сервитута, не може да се извършва никаква дейност. Затова АПИ съвместно с местните РИОСВ е започнала да издирва кой е натрупал отпадъци. За физическите лица законът предвижда санкция от 200 до 500 лв. при първо нарушение, а за юридическите - от хиляда до 3 хил. лв. при първо нарушение.

Според ръководството на пътната агенция обаче най-вероятно причинителите няма да бъдат издирени и ще се наложи АПИ да разчиства терените за своя сметка. В момента се правят калкулации колко ще струва това, но според Терзийски сумата ще е поне половин милион лева.

Шефът на АПИ пресметна, че окончателното разчистване и отводняване на терените ще са факт до средата на септември. Бързането се налага, тъй като при очакваната дъждовита есен е много вероятно струпаните отпадъци да задръстят пътните шахти и да предизвикат наводнения.

Според члена на управителния съвет на АПИ Иван Досев пътната агенция и досега е извършвала редовно - на всеки месец, проверки за състоянието на мостовете. Това се е правело съвместно с фирмите за поддържане за всеки участък. Фирмите, които имат договори по места, всъщност ще разчистят отпадъците срещу допълнително заплащане, тъй като това е предвидено в контрактите им с изричното уточнение, че такава дейност се извършва срещу допълнително възлагане.

Фирма “Феникс Ресурс”, чиито отпадъци предизвикаха пожара на “Струма” и която първоначално твърдеше, че горелите боклуци не са нейни, впоследствие си ги е поискала обратно, съобщи още Георги Терзийски. Оказало се, че според нея това не са отпадъци, а вторични суровини. Тъй като фирмата не изпълни предписанието на РИОСВ да ги премахне, това бе направено от АПИ и на практика пътната агенция им ги е преместила на ново място, далеч от магистралата, стана ясно от думите на шефа на АПИ. Агенцията има право да си поиска от фирмата възстановяване на парите, но вероятно ще се наложи да води дело за това.

От петък - 3 ленти на “Струма” край Дупница

От 14 часа в петък пътната агенция ще пусне за движение общо три ленти по магистрала “Струма” край Дупница на 62-ия километър, където имаше пожар в средата на август, вместо сегашната една лента.

“Оказа се, че пожарът е увредил по-сериозно само две от носещите колони на моста и ние вече ги укрепихме, така че можем да пуснем по-интензивно движението”, каза Иван Досев от АПИ.

Става въпрос само за движение на леки автомобили - докато не мине цялостният авариен ремонт на участъка, тежките камиони и автобусите ще минават по заобиколен път.

В петък две ленти ще бъдат пуснати в посока от Кулата към София, а една лента - в противоположната.

От неделя и през следващата седмица през работните дни ще бъде обратното, като движението ще се обърне отново през следващия уикенд.

Участъкът вече мина изпитания, които показват, че мостът ще издържи движението на леки коли.

“Не всички проби, които са взети от съоръжението, са все още лабораторно изпитани. Ние възложихме авариен ремонт на цялото съоръжение, който ще струва към 1,8 млн. лв. с ДДС”, каза вчера шефът на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски.

Той е възложен по члена от Закона за обществените поръчки за аварийни ремонти на фирмата, която е строила участъка - “Главболгарстрой”.

Срокът по договор е четири месеца, но според Терзийски компанията най-вероятно ще приключи предсрочно и цялото движение по “Струма” край Дупница ще може да бъде пуснато, преди да настъпи зимният сезон.

Сервитутът - от нула сантиметра до 2 метра 

Сервитутът, т.е. зоната покрай всеки път, на която не могат да се извършват никакви дейности и която е собственост на държавата, далеч не навсякъде е два метра, както е покрай опожарения участък на “Струма”, обясниха вчера пътни експерти.

По два метра от двете страни е сервитутът само покрай новопостроените магистрали. Тези разстояния всъщност зависят от това кога точно е правен пътят и каква категория е той, защото през различните години са действали различни правила.

На много места особено в урбанизираните територии не е имало достатъчно място и там, където свършва пътното платно, започва частен терен. На много места из страната участък от пътя, който е републикански и би трябвало земята под него да е отчуждена в полза на АПИ, продължава да е общинск. Поради това има случаи, в които пространството под мостове са заети примерно от паркинги. При строежа на южната дъга на софийското околовръстно дори се наложи препроектиране на пътя и стесняването му само защото собственикът на частен терен искаше непосилна сума за отчуждаването на терена му.

Георги Терзийски (вляво) и Иван Досев
Георги Терзийски (вляво) и Иван Досев