Европейската комисия издаде днес нови насоки за управлението на границите, за да продължи движението на товари през ЕС в условията на епидемия.

Държавите са приканени да определят незабавно всички съответни вътрешни гранични пунктове в трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) като "зелена лента".

Тези ленти по границите трябва да бъдат отворени за всички товарни превозни средства, независимо какви стоки носят. Преминаването на границата, включително всякакви проверки, не трябва да отнема повече от 15 минути, се посочва в съобщението на ЕК.

Процедурите на границите със зелена лента трябва да бъдат сведени до минимум и да бъдат опростени само до изрично необходимото. Проверките трябва да се извършват, без шофьорите да трябва да напускат превозните средства.

Водачите трябва да преминават само минимални проверки. От водачите на товарни превозни средства не трябва да се искат други документи, освен документите за самоличност и свидетелствата за правоуправление, а при необходимост - и писмо от работодателя. Трябва да се приеме електронното подаване/показване на документи, призовава комисията.

Спрямо нито едно товарно превозно средство или водач не трябва да бъде прилагана дискриминация, независимо от произхода и местоназначението, гражданството на водача или държавата на регистрация на превозното средство.

Държавите са призовани временно да преустановят всички ограничения за достъп по националните пътища, като забрани през почивните дни или нощем.

Комисията насърчава държавите да обособят коридори за безопасно преминаване на водачи на частни превозни средства и техните пътници, като здравни и транспортни работници, както и на граждани на ЕС, които се връщат у дома, независимо от тяхното гражданство, като им се дава възможност да преминават с предимство през държавите от мрежата TEN-T. Държавите в ЕС трябва да разполагат с поне едно летище, отворено за полети за репатриране.

ЕК препоръчва на държавите да осигурят свободното движение на всички работници от международните превози. Трябва да бъдат отменени правила като ограничения за пътуване и задължителна карантина на транспортните работници, които не проявяват симптоми на заболяването, предлага комисията.

Държавите не трябва да изискват транспортните работници да носят свидетелство от лекар, че не са болни. Международно признатите професионални сертификати трябва да бъдат годно доказателство, че работникът е нает в международните превози. При липса на такива сертификати трябва да се приеме писмо, подписано от работодателя, предлага комисията.