Асоциацията на застрахователите обаче иска методиката за оценка на щетите и за диференцираните цени да е факт още тази година, за да не натиска стойностите на полицата

Полицата по задължителната застраховка “Гражданска отговорност” няма да поскъпва до приемането на системата за индивидуална оценка на водачите “Бонус-малус” и на методиката за изчисляване на щетите при пътни произшествия.

Това декларираха пред “24 часа” представители на няколко водещи компании. Асоциацията на застрахователите обаче настоява до края на годината да се приеме системата “Бонус-малус”, която ще позволи диференциране на цените за добрите водачи и за системните нарушители на пътя. Обсъждането и въвеждането на системата се забавиха заради кризата с коронавируса.

Така до края на годината за задължителната застраховка сумите ще останат в рамките на 280-320 лв. средно.

Ако системата “Бонус-малус” заработи, примерните водачи ще плащат до 25% по-евтино от тези стойности, а нарушителите - до 400% по-скъпо. От Комисията за финансов надзор планират въвеждането да стане на две стъпки. При първата, която ще важи само за леките автомобили, може да се очаква да влезе в сила още от догодина.

Методиката за определяне на размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди вследствие на пътнотранспортно произшествие също трябва да се въведе, като една от гаранциите за задържане на цената на “Гражданска отговорност”, категорични са от компаниите.

Документът трябваше да бъде одобрен от Комисията за финансов надзор, министъра на здравеопазването и от министъра на труда и социалната политика. Заради извънредната ситуация решението по нея също бе отложено.

В момента се ползват въведените от парламента през 2018 г. временни текстове, които слагат лимити в размерите на тези обезщетения. При липсата им преди това съдилищата присъждаха значителни суми, които натискаха нагоре цената на задължителната полица. Застрахователите от доста време негодуват от липсата на ясна регламентация на неимуществените вреди, които често служат за осигуряване на непропорционално големи обезщетения. Неимуществена вреда според съдебната практика в България може да бъде например силният уплах от настъпило пътно произшествие и непреодолимата скръб по далечен роднина, който е починал вследствие на катастрофа.

Застрахователните компании настояват също да не се отменят глобите и другите санкции за наличието на валидна застраховка, каквито текстове има в последните предложения за промени в Закона за движение по пътищата. От асоциацията са категорични, че това ще доведе до спад в обхвата на задължителната полица, което пък ще намали вноските в Гаранционния фонд. А именно от фонда се изплащат обезщетения на невинно пострадалите при пътни инциденти, причинени от незастраховани превозни средства.