Всеки ден в централата се събирали по около 20 000 нови нарушения, а капацитетът на служителите е да пишат и пращат по 600

Събирането на около 70 млн. лв. приходи от глоби, налагани за неплащане на толтакси по пътищата, се забавя с около година, тъй като наказателните постановления се обработват на ръка. Това е един от изводите от проверката, която служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова е възложила да се прави на Националното толуправление, съобщи във вторник нейният заместник Захари Христов.

Проверката показала, че данните за нарушенията, засечени само от трийсетина контролни точки на толсистемата, се обработват автоматично и наказателните постановления се изпращат навреме. Системата има 295 контролни точки и по-голямата част от засечените от тях нарушения се обработват ръчно.

“Така са се събрали около 200 хиляди нарушения само за миналата година, глобите за които са на обща стойност около 70 млн. лв., чието събиране се забавя”, каза Христов. Новият директор на Националното толуправление Иво Иванов разказа, че всеки ден в централата се събират по 15-20 хиляди нови фиша, които трябва да се обработват на ръка, докато капацитетът на служителите да пишат наказателни постановления и да ги разпращат е само за около 500-600 на ден. Така системата се задръства и ще трябва да минат по думите му минимум 5-6 месеца, за да може сегашната планина от документация да се обработи.

Тези 70 млн. лв. несъбрани приходи са важни за толсистемата, тъй като в момента тя едва събира средства за своята издръжка и в никакъв случай не може да осигури средства за поддръжка на пътищата и за изграждането на нови, каза Захари Христов.

“За да е печеливша толсистемата, Световната банка е препоръчала с толтакси да са обхванати над 16 хиляди километра пътища. А предишното правителство ги е намалило на малко над 3 хиляди и е намалило таксите три пъти”, каза зам.-министърът. Той обаче избегна отговора на въпроса дали служебното правителство ще предложи увеличение на тарифите и разширяване на обхвата. Това би трябвало да се реши съвместно с браншовите организации на превозвачите, които през цялата 2018 и 2019 година заплашваха с протести, ако толсистемата тръгне с предвидените високи тарифи.

В крайна сметка обаче проверката е показала, че за 2019 г., когато бяха въведени само е-винетките за леки коли, от пътни такси са били събрани 392 млн. лв., а през 2020 г., когато тръгна и облагането на камионите, са били събрани с 600 хил. лв. по-малко. Тогава обаче бе започнала пандемията и самият трафик намаля с двайсетина процента.

Междувременно проверката на толсистемата, направена от Сметната палата, трябва да приключи скоро. Тя бе възложена през декември от Народното събрание със срок на изготвяне 6 месеца.