Въвеждат ги най-рано от януари 2022 г.

Всяка кола от днес с екостикер, след като мине на преглед

София има готовност за зони, в които да не бъдат пускани цапащи коли, но в другите големи градове все още изчакват с определянето им. Това показва проверка на “24 часа”, след като от днес влезе в сила изискването колите да са с екостикер след задължителния годишен технически преглед. С него ще се отбелязва какво количество газове отделя всеки автомобил и дали то отговаря на екоизискванията.

София е готова с два варианта на нискоемисионни зони. Първият е в идеалния център между булевардите “Сливница”, “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Вторият вариант обхваща по-голяма част от центъра - между булевардите “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”.

За да се въведе някой от двата варианта, е нужно всички автомобили да имат стикер с отбелязан екологичен клас, уточниха от Столичната община. Самите зони са част от новата програма за подобряване на качеството на въздуха в София, която ще действа до 2026 г.

Ограничение на движението на най-замърсяващите автомобили се предвижда при по-високи концентрации на замърсители на въздуха през зимата.

Забраната

може да важи

само в дните

с превишения

или за зимния отоплителен период. Ще се ограничава движението само на най-замърсяващите автомобили – без еврокатегория и с Евро 1 и 2.

Сформирана е група, която да разработи предложения за реда, по който ще се регламентира и контролира това ограничение в движението на колите от тези екокатегории. Подготвяме проект на нова наредба за нискоемисионните зони. Според Закона за чистотата на атмосферния въздух въвеждането им може да стане най-рано от януари 2022 г., обясни пред “24 часа” Зафир Зарков, председател на работната група.

Вече е готова и голяма част от инфраструктурата, която е нужна за нискоемисионна зона - монтирани са камери с функция за разпознаване на регистрационните номера, както и софтуер. Разработват се и допълнителни функционалности за засичане на автомобилите, както и платформа за оповестяване на гражданите.

Към момента в Бургас все още няма уточнени зони във връзка с въвеждането на екостикери, защото се изготвя програма за състоянието на атмосферния въздух за периода 2021-2027 г., казаха от общината. До края на август предстои обществено обсъждане на тази програма.

Очаква се да бъдат разработени два модела на замърсители - от битови източници и от автомобилния трафик. Тогава ще бъдат уточнени най-замърсените зони.

В тях няма

да се допуска

автомобилен

трафик,

каза председателят наобщинския съвет проф. Севдалина Турманова. Очаква се тази програма да бъде внесена в местния парламент до края на годината.

На изчакване сме. Така зам.-кметът по транспорта в Пловдив Тодор Чонов отговори кои са зоните, в които няма да се допускат автомобили, замърсяващи въздуха. Той обясни, че причината за това е възражението на КПКОНПИ, с което атакува промените в закона за новите екостикери. “И по тази причина в София, Пловдив и големите градове още няма определени такива зони. Иначе пунктовете за годишни технически прегледи вече се подготвят, обучават персонала”, обясни Чонов.

Той посочи, че местата в Пловдив ще бъдат определени със заповед на кмета. Това ще е централната градска част и най-вече в обхвата на синята зона. Целият район ще бъде опасан с камери, които да разчитат информацията от чиповете на екостикерите.

Когато има дни със завишение на фините прахови частици,

кметът ще

издава заповед

по-старите

автомобили

да не влизат

в централната

градска част,

каза Чонов.

Във Велико Търново зоните, в които няма да може да се движат цапащи автомобили, ще бъдат определени след приемане на новия генерален план за организация на движението. Скоро той ще се внесе за обсъждане в общинския съвет. На база на новата организация на движение ще се мисли и дали да има зони, забранени за коли, които не покриват еконормите.

Според ресорния зам.-кмет проф. Георги Камарашев основните артерии трябва да са свободни от пушещи коли. “Бих предложил на кмета да не се движат по улиците “Независимост”, “Стефан Стамболов” и към Царевец, защото това е маршрутът на туристите”, каза проф. Камарашев.