Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой”

Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва

Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите, допуснати до последния етап от избора на фирма, която да прокопае станалия исторически тунел под Шипка.

Подаването на жалбата е станало в понеделник, научи “24 часа”. Това е само ден преди да изтече крайният срок за обжалване. Няма искане за налагане на временни мерки, например стопиране на процедурата, т.е. обединението обжалва класирането си и това означава, че

засега не може

да се сключи

договор

с избраната за изпълнител. По принцип процедурата спира поне докато КЗК не се произнесе по иска. Решението на комисията обаче може и да се обжалва, макар и само на една инстанция и на практика проектът се поставя на трупчета поне за няколко месеца.

Обжалваният акт е от 14 юли. На същата дата двама от тримата членове на тогавашния управителен съвет на пътната агенция - председателят Апостол Минчев и членът Ивайло Денчев, подписаха решението на вътрешноведомствената комисия, която е прегледала и класирала офертите.

В решението пише, че трябва да се сключи договор с класираната на първо място фирма - Консорциум ПСВТ, в който влизат “Хидрострой” АД, “Пътни строежи Велико Търново” АД и “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД, когато изтече срокът за обжалване.

Няколко дни по-късно регионалната министърка Виолета Комитова уволни Апостол Минчев и Ивайло Денчев по друг повод и с други мотиви.

Третият член на управителния съвет - Веселин Пейков, е в отпуск и все още заема поста. До вчера на местата на уволнените в АПИ не бе назначен официално никой.

“24 часа” вече разказа версията, че в дните около изготвянето и оформянето на протокола за класиране на офертите

върху ексшефа

на АПИ е

оказван натиск

да не подписва

решението и да намери начин да прекрати конкурса. Тази версия до момента не е отречена от никого.

Мотивите за внесената в понеделник жалба засега не се знаят, те ще бъдат публикувани на сайта на КЗК няколко дни по-късно, а от “Трейс” заявиха, че не желаят на този етап да коментират.

Най-вероятно фирмата обжалва само собственото си класиране. Нейната оферта, която е за 359 610 000 лв. с ДДС, е оценена със 71,38 точки. Офертата на победителя “Хидрострой”, която е за 358 020 000 лв., е оценена с 99,71 точки.

Разликата в оценяването обаче не идва от това, че “Хидрострой” е предложила да изгради обходния път на Габрово и тунела под Шипка с 1 милион лева по-евтино, а най-вече заради техническите предложения. В това отношение

офертата на

“Хидрострой”

е оценена с

40 точки,

а тази на

“Трейс”

- с 15 точки

От протокола от 14 юли обаче не става ясно откъде точно идва тази разлика. И двете фирми имат богат опит в изграждането на пътни обекти и се числят към големите в бранша.

В конкурса са участвали още две обединения, чиито оферти обаче са оценени значително по-ниско. Това са обединения около турската фирма “Доуш Иншаат Ве Тиджарет” АД и около “Геострой”. Ценовите им предложения са доста по-скъпи.

Други две фирми - турска и китайска, пък

направо са

отстранени

от надпреварата

Прогнозната стойност на поръчката беше 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна, т.е. нямаше опасност фирмите да бъдат отстранени, ако предлагат по-висока цена.

В протокола са отбелязани доста нередности в хода на прегледа и оценяването на офертите, които обаче са отстраними и се случват често при обществени поръчки. Валидността на някои оферти е изтекла, докато бъдат оценени и класирани, на други пък е изтекла валидността на банковите гаранции. На тези участници обаче е дадена възможност да удължат сроковете, те са го направили и са оставени в надпреварата.

Проектът за изграждане на обходен път на Габрово с тунел под Шипка

е единствената

голяма

обществена

поръчка в

пътното

строителство

за последните

месеци

и бе започната от предишното правителство.

Тунелът под Шипка ще е с дължина 3,2 километра, а обходният път на Габрово - 10 км. Тунелът ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Проектът предвижда още 4 по-малки тунела по пътя, които ще са дълги по 200-300 метра, плюс много съоръжения. Проектът за тунел под Шипка се финансира от Оперативна програма “Транспортна свързаност 2021-2027” и според условията на обществената поръчка изграждането му трябва да стане в рамките на 3 години и половина от датата на подписване на договора.

Това е и най-брадясалият инфраструктурен проект в българската история. От идеята да се прокопае тунел под върха, вместо хората и превозните средства да лъкатушат през прохода, вече са минали 120 години. Досега няколко пъти се е стигало почти до реализирането ѝ, като всеки път начинанието се проваля от намесата на политическо-икономически интереси.

Преди няколко години бе направена само една част от обходния път на Габрово, който трябва да изведе трафика извън чертите на градския център.