l НАП започна тотален данъчен контрол

l За две седмици засилени

проверки отчетените продажби

на бензин и дизел скочили с 15%

l Ако данъчните пресекат сивия

сектор, в хазната може да влязат

още 300 млн. лева годишно

Национална агенция за приходите е започнала тотален данъчен контрол на търговията с горива, съобщиха от приходната агенция. Следи се движението на всеки литър гориво от изходите на данъчните складове до бензиностанциите за крайна продажба.

В последните 2 седмици екипи от звеното за фискален контрол са извършили наблюдения на изходите на 26 данъчни склада, проверени били над 4500 превозни средства, които зареждат с горива цялата мрежа от бензиностанции на територията на страната.

Данъчните оценяват нивото на риск на всеки получател на гориво със специализиран софтуер. Камионите на рискови търговци се пломбират и движението им се наблюдава до разтоварването в крайната точка на продажбата. До момента са били

пломбирани над

500 цистерни и е

наблюдавано

разтоварването

им до над

1300 обекта

В резултат от действията на НАП се отчита ръст от близо 15% на продаденото количество гориво в сравнение с аналогичен предходен период, сочат първоначалните данни на данъчните.

Контролната кампания на НАП в сектора на горивата ще продължи и в следващите седмици, като ще бъде насочена и към бензиностанциите.

“Фискалните рискове при горивата са значителни. Това, което правим, е да предотвратим спекула и нелоялна конкуренция за сметка на укриване на данъци. Имаме разбиране от браншовата организация и вярвам, че кампанията на НАП ще е от полза не само за бюджета и за цялото общество”, заяви изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.

Според проучване на Центъра за изследване на демокрацията продажбите на

горива, за които

не са платени

данъци и акцизи

у нас, възлизат

на 1 млрд. лева

годишно

Данните са за 2019 г., а бюджетът е бил ощетен с 505 млн. лв. Нелегалните продажби на дизел били 14% от общия обем за България, а на бензина - 5 на сто. Най-рискови за контрабанда били Благоевградска, Бургаска, Варненска и София-област.

Участници на пазара на горива у нас твърдят, че заради пандемията и свитото потребление сивият пазар на горива се намалял наполовина и продажбите там сега са около 500 млн. лв. годишно. Това означава, че ако проверките на НАП успеят да елиминират нелегалните продажби, приходите в хазната от акциз и ДДС може да се вдигнат 300 млн. лв.

Схемите, които се използват за контрабандата на горива, са стари, няма измислени нови, твърдят опитни хора от бранша. Първоначално нелегални горива се вкарваха с танкери по море. Доставките тръгваха най-често от Турция, минават през Гърция и стигат до България. След като пристигне у нас, танкерът отиваше на пристанище, в което няма монтирани измервателни уреди.

Контрабандните горива се продавали на дребно по нелегални и ведомствени бензиностанции. В опит да се избегне задържането на количествата при проверки, най-често половината от цистерната се пълни с контрабандно гориво, а останалото е легално и придружено с нужните документи и сертификат за качество.

Този канал обаче бе пресечен с въвеждането на измервателни уреди и на т.нар. митнически складове и с приемането на Закона за горивата, който постави ясни изисквания за работата на бензиностанциите.

Така през тях вече трудно можело да се вкарват контрабандни количества, които да не бъдат засечени от митничарите и НАП.

Поради това

най-модерната за

момента схема

е през ОАКП

- или в превод - освободен от акциз краен потребител. Зад това завързано словосъчетание се крие фирма, която ползва акцизни стоки - горива или алкохол, за производството на неакцизни стоки - лакове, бои, разтворители, дезодоранти, козметични продукти и други подобни.

Регистрира се въпросното ОАКП и се започва дейност. Такива са и електроцентралите, където ползват безакцизни продукти - дизел, въглища и мазут, но търговците начисляват акциз върху тока и държавата си прибира парите. Пример за законно използване на акцизен продукт е и спиртът за парфюмерийната и хранителната индустрия, нискооктанови бензини в маслобойните, при които има естерификация на мазнините. Или пък използване на пропан-бутан за окисление.

Но извън големи и познати заводи има издадени

десетки

разрешения за

цехове за безири,

лакове, бои

и други подобни материали, които ползват режима на ОАКП. По документи те обявяват, че ще ползват горива за производството си - основно дизел, и не плащат акциз за тях. В същото време въпреки малкия си производствен капацитет обявяват, че ще продават продукти в промишлени опаковки - между 200 и 1000 литра.

Според опитни играчи на петролния пазар всъщност не се извършва реално производство, а то е само на документи. И се използва вратичка в закона, че няма изискване за измервателни уреди, както и количествени измерители като разход на гориво за производството. В същото време може да се изписва огромно количество брак, пак без контрол.

А ако се направи засичане между взетите количества безакцизни горива и отчетената по документи продукция, щяло да се окаже, че са купени между 3 и 10 пъти повече бензин и дизел от необходимите.

Купените горива без акциз под прикритието на ОАКП се продават контрабандно с близо 1 лев по-евтино от цените по бензиностанциите. Защото само от спестяването на акциз печалбата е над 64 ст. на литър.

Новата схема за

нелегални горива

излизала и извън

България,

твърдят хора от петролния бранш. След като наличностите по документи се изчистват с фиктивното производство на грундове, лакове и разтворители, част от продукцията по документи се доставя на гръцки фирми.

Южната ни съседка е включена в схемата, тъй като там няма изискване за измервателни уреди по данъчни складове и нелегалните горива, основно бензин, сравнително лесно се пласирали чрез малки бензиностанции.

А и в Гърция литър бензин струва над 3 лева и печалбата е далеч по-голяма от тази в България. Префактурирането през гръцки фирми се използва за източване на ДДС, тъй като се оформяли документи за износ към страна от ЕС. Освен това максимално се затруднявала проверката на реалността в осъществените сделки.

Има и втора линия на схемата с ОАКП, при която горива се използват за легално производство на стоки, но без да се плаща акциз за тях.

Съществуват десетки цехове, регистрирани като ОАКП, за производство на етерични масла. Те обявяват, че използват природен газ или дизел за парогенератор. С парата от него се подгрявали автоклави за стерилизация. Но на практика това е използване на горива за отопление и за тях трябва да бъде платен акциз. Неофициално от митниците обясняват, че спират такива цехове, но те обжалвали пред съда и той отново ги пускал да работят. (24часа)