“Сядайте спокойно. До понеделник удължиха срока. Сега и да минат на проверка, няма да ни глобят.” С тези думи сервитьорка в столично заведение кани за клиент репортер на “24 часа”, който е ваксиниран, но нарочно не си показва сертификата.

С пълни маси още по обяд повечето централни заведения започнаха първия ден от новия начин на работа, при който и персонал, и клиенти трябваше да имат сертификат за ваксина, преболедувал или негативен тест за COVID.

Още на входа сервитьори и хостеси предупреждават, че е нужен “зеленият паспорт”. Но после бързат да успокоят, че няма проблем и да липсва, защото здравният министър Стойчо Кацаров отпусна три дни преди да започне глобяването.

Сервитьор иска зелен сертификат на клиенти, преди да стане ясна отсрочката от 3 дни, в които не се налагат глоби.
Сервитьор иска зелен сертификат на клиенти, преди да стане ясна отсрочката от 3 дни, в които не се налагат глоби.
За отсрочката обаче бе съобщено по обед, а рано сутринта все пак кафенетата са били само за “сертифицирани” клиенти. Даже бе плъзнал

слух, че на

“Витошка” затворили

ресторант заради

нарушаване на

заповедта

“Ние имаме вратичка - дори остъклената част се води градина, така че може клиентите да си сядат без проблем. В заповедта пише, че сертификат е нужен само за вътрешни маси”, обясни хостеса в едно от заведенията.

Други пък приемаха заповедта като “плаваща” и настаняваха без сертификат и вътре, и отвън. Но придружено със съвети, че хората трябва да си намерят “отнякъде” документа, защото от понеделник става наистина задължителен.

“Ние няма как да проверим доколко е истински и дали е ваш сертификатът, защото нямаме право да искаме лична карта. Така че

дори да ни покажете

фалшив или на

ваш роднина,

пак ще ви пуснем”, обясни пред “24 часа” сервитьорка.

В действителност объркването по заведенията е голямо. Според работещите в тях нямало никакви разяснения как да процедират, защото нямат право да искат лични данни.

А и персоналът масово няма поставени ваксини и направени тестове. “Ние самите нямаме сертификати, как ще искаме на вас, не ми е ясно”, сподели сервитьор.

Клиентите в едно от заведенията пък са допускани на лична отговорност, под условие че ако дойдат проверяващи, няма да издават липсата на контрол на входа. Посетителите са съветвани да излъжат, че документи са им искани, а след това сами да понесат евентуални последствия.

В друго заведение сервитьорите лично поемаха отговорността.

“Влезте спокойно, ако стане нещо, ще ви имам предвид и аз ще се оправям”, успокои репортера на “24 часа” човек от централен софийски ресторант.

Пред моловете пък се извиха дълги опашки от служители на магазините, които нямат сертификат и чакаха за бърз антигенен тест, за да влязат на работа. Нарочен фургон бе поставен пред един от най-популярните, цената се оказа 15 лв.

Контролът на входа на хората със сертификати обаче се оказа доста формален. На места ставаше и само с показване на документа, без изобщо да се сертифицира QR кодът му.