Докато политиците разпределят постове, цените на храните продължават да растат. Това сочат данни на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство. Някои казват, че краят на евтините хранителни продукти у нас е дошъл.

Пред БНТ Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите и Владимир Иванов от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

"Договорят се постове, министерства и коалиционни споразумения, а никой не се е срещнал с бранша, за да залегнат като политик в коалиционните споразумения", коментира Димитър Зоров.

Той заяви, че млечните продукти у нас в момента са много по-евтини от себестойността си, а по-евтините от тях може да не съдържат необходимата хранителна стойност. Зоров е категоричен, че всички млекопроизводители у нас работят на загуба.

"В един кашкавал за 20 лв./кг се включват търговската надценка - около 40%, 20% ДДС и за производителя остават 40% печалба. В момента млякото на борсова цена в Европа е около 1 лв., а в България - около 90 ст. Един кашкавал се прави с 10 литра мляко - как може да излезе кашкавал за 12 лв. при положение, че имаме четири пъти по-висок ток, два пъти по-скъпа газ", обясни той.

Положението на българските производители и преработватели не е никак розово, потвърди и Владимир Иванов. От една страна нарастват ресурсите, необходими за растениевъдството - торове, горива и други. От друга страна има и натиск на пазара, който е много конкурентен, което се отразява като менгеме за производителите, които са по средата на веригата

Според двамата няма драстични скокове при цената на рибата, защото българинът традиционно не консумира рибни продукти.

Свинското месо е поскъпнало с 1% от миналата година, цената му е стабилна, тъй като има и свръхпредлагане на европейския пазар. Не се очаква да поскъпне и след Нова година.

Зелето е поскъпнало с 69%, защото има малко производство и недобра климатична година. Производството на плодове и зеленчуци зависи най-вече от времето през годината.

Говори се за милиарди в помощ на населението, което е необходимо, но никой не говори за подкрепа на бизнеса, каза още Зоров. Сблъсъкът между търсенето и предлагането е много мощен и това са важните фактори, които определят цените на пазара, допълни Иванов.