За последните 30 години има увеличение на вредните емисии главно заради автомобилния транспорт, затова сме заложили на силно развитие и инвестиционна програма за жп транспорта. В момента дискутираме това в плана за възстановяване, където сме вкарали редица проекти за интермодална и всякаква свързана инфраструктура.

Това увери зам.-министърът на транспорта Александър Пулев по време на форума Power Summit.

Той обеща, че идвайки от частния сектор, както и новият транспортен министър Николай Събев, ще прекарат най-добрите практики, които носят. По-адаптивна регулация, по-ефективен диалог са исканията на бизнеса, които ще са и основните приоритети на министерството.

Закъсняхме със Зелената сделка с 3 години, а с плана за възстановяване с 2 години, защото досега нямаше никаква чуваемост на това, което ЕК иска от нас, защото на всеки избор всеки, който искаше да управлява, подписваше документи, от които после го хващаше срам. Тези критики отправи Рамадан Аталай от ДПС. И продължи: не можахме да обясним на регионите, че това ще е базата за съставянето на плана за възстановяване и затова представихме план, без да има нито едно изречение за възстановяване. Според него изграждането на ядрена енергия е авантюра, с която трябва да престанем, и да стъпим здраво на земята, да не чакаме да купуваме иновации от Запад, а ние да продаваме.

Изпълняването на Зелената сделка и плана за възстановяване е като сглобяването на един волотрон, направи сравнение депутатът Жечо Станков от ГЕРБ. Според него средствата за прехода трябва да се насочат не само към въгледобивните райони, а и за развиване на мрежата, включително и на електроразпределителните дружества, за да се гарантира сигурността на доставките, за местните власти, които да изградят фотоволтаици по покривите, мрежи за газ, затова са заложени средства за газопроводи за пренос на зелен водород.

Вече има заявени 12,5 хил. мегавата мощности ВЕИ само за ЕВН, припомни Станков. Но посочи, че трябва да се мисли не само за мегафотоволтаични паркове, а за собствено производство на компаниите, както и изграждане на ВЕИ в близост до индустриални паркове.

Драгомир Стойнев от БСП също изрази съжаление, че планът ни не е одобрен, както и, че в нашия парламент не се разгледа плана. Бизнесът, преприемачите също останаха недостатъчно чути по отношение на техните виждания за развитие на икономиката.

Отделно плановете за справедлив преход също са неясни. Бързото решение е максимално бързо да изчистим препоръките на ЕК, хубаво е в бъдеще да има съвет към премиера, където да се дебатират различните сценарии - Чехия има десетки сценарии как да се освободи от въглищните централи, ние нямаме нито един, посочи Стойнев.

Притеснението е, че по време на кампанията сегашният министър-председател заедно с финансовия министър подписаха едно споразумение, в което се казва, че ще запазват въглищните централи и комплекса Марица-Изток. Тоест сега вече те са от другата страна, изборите приключиха, когато цената на емисиите става 70-80 евро на тон, ние няма как да произвеждаме тази енергия, изрази опасенията си Стойнев.

Виктор Насер от Продължаваме промяната посочи, че сивият сектор е много голяма пречка за растеж. Не е тайна, че технологичният сектор е разрешил много проблеми със сивия сектор в света.

Относно сектор енергетика трябва да вървим към умни мрежи, категоричен беше Насер.