Стартъпът Angry Building помага на домоуправителя да събира таксите, а на живеещите - да следят за какво се харчат

Входни събрания, събиране на такси всеки месец, ремонт на асансьора или чакане със седмици да светне крушката в коридора - все досадни проблеми, с които почти всеки обитател на апартамент и член на етажна собственост се сблъсква. А това лесно превръща блока в една “сърдита” сграда.

Стартъпът на годината, избран от Българската агенция за инвестиции, се предлага на всичи “сърдити” сгради с обещанието да ги превърне в “щастливи”. Приложението Angry Building предоставя цялата информация за входа в една минута и улеснява както домоуправителя, така и жителите.

Началната страница на приложението представлява схема на апартаментите в блока, като първоначално всеки от тях е оцветен в червено, както и иконката на апликацията. “Това е стената на срама”, шеговито казва изпълнителният директор Йордан Атанасов. Но пояснява, че когато 80% от живеещите платят таксите си и няма никакви оплаквания, цялото приложение светва в зелено, а името му се променя на Happy Building. Максим Бановски (вляво) е първият служител на стартъпа, чийто изпълнителен директор е Йордан Атанасов (вдясно).

Максим Бановски (вляво) е първият служител на стартъпа, чийто изпълнителен директор е Йордан Атанасов (вдясно).

Стартъпът е направен да улесни тази трансформация, тъй като в приложението може да се следят всички дейности. Сметките се генерират автомотично всеки месец по зададените при регистрацията параметри. А технологичното решение зад приложението е един истински банков софтуер, в който са интегрирани счетоводни решения и функционалности, които покриват целия цикъл на работа на домоуправителя.

Решението подрежда всички пера, по които се събират пари – за ремонт, битови дейности

като чистач, асансьор, виртуална каса, както и приходи, ако има такива. За да е всичко легално, има и система за фактуриране на касови бележки и издаване на правилна документация. Всички защити са абсолютно еквивалентни с тези на един банков софтуер, така че парите на хората са защитени и е гарантирано, че няма как и една стотинка да влезе или да излезе, без да е описана.

Всеки в сградата може по всяко време да види колко пари са събрани и за какво са изхарчени.

“Ние си представяхме продукта от гледната точка на един нормален живеещ човек и си казахме, че трябва да има информираност, прозрачност и защити. Затова първото нещо, което казах още в началото, беше, че искам да стигнем до момента, в който хората имат цялата информация за входа, събрана в една минута. И това стана нашето лого”, пояснява Атанасов.

За да бъдат наистина полезни на хората, той и екипът му са се допитали до тях кои са ежедневните им проблеми. “Така стигнахме до някои прости, но революционни решения. Първият ни извод беше, че най-често използваният в момента двупосочен канал на комуникация – чат, не работи. Затова ние отворихме два еднопосочни канала”, разказва изпълнителният директор. По единия могат да се докладват нередности до домоуправителя и той получава есемес. Например да сигнализираме, че крушката на 7-ия етаж е изгоряла и да приложим снимка. Това се вижда от всички в етажната собственост. Когато домоуправителят поеме задачата, тя се прехвърля в раздел “висящи”, а когато я изпълни – в “готови”. В същото време по другия канал домоуправителят може да отговори нещо по проблема.

Всеки собственик на апартамент притежава

собствен профил, в който да следи какви задължения има, история на плащанията си, бележки на домоуправителя към него. Ако пък реши да даде апартамента под наем, може да покани наемателя в приложението и да следи неговите дейности.

Само за половин година от пускането на приложението – през октомври, то вече се използва от 9 фирми, които са професионални домоуправители, сред които две строителни с наложено име на пазара - “Артекс” и “Контракт сити”.

“Това са фирми, които си поддържат сградите и искат всичко да им е коректно и веднага харесаха софтуера. Но нашата система обикновено хората искат да я използват. За местните домоуправители имаме саморегистрационна форма и от 6 хил. потребители общо 1000 са самосиндикални”, казва Атанасов.

Той е съосновател на стартъпа заедно с още четирима души – идеята е на Венцислав Добрев, дизайнерът е Георги Въчков, Иво Атанасов е основният инвеститор, който от началото подкрепя идеята, а главен технически директор е Радослав Станков. Скоро партньор ще стане и Максим Бановски – първият служител на фирмата. За една кръгла календарна година те успяват да разработят напълно цялото приложение и да го пуснат на пазара, заради което и взимат наградата от конкурса на БАИ “Инвеститор на годината”.

“Ние сме стартъп ентусиасти. Аз съм основател на фирма “София стартъп”, която помага на местни стартъпи да валидират продукта си и да намерят инвестиции. Но в един момент решихме, че и ние ще направим стартъп, но като по учебник. Затова има четири основни критерия – да решава даден проблем, да го прави чрез иновация, да има бизнес модел зад него и да може да се скалира, което означава, че и с двама, и с двеста потребители той работи еднакво.

Честно казано, тогава нямахме идея какво да правим. Аз съм на мнение, че нашето ежедневие се нуждае от семпли продукти и решения, затова се събрахме и помислихме какво ни дразни в ежедневието. В един момент всички осъзнахме, че имаме проблем с домоуправителството”, разказва Атанасов. По думите му това, което са направили като иновация е революционно, а основната задача е била да се подобрят съседските взаимоотношения,

да се преборят с дезинформацията и липсата на интерес към

общите площи Това е втората ценност на фирмата – да строи доверие между съседите.

За в бъдеще основателите искат да пуснат допълнителни функции в приложението. Едно от тях е анкета за гласуване, която да замени входните събрания.

Друг основен проблем в сферата според Атанасов е липсата на регламентации в Закона за етажната собственост.

Фирмите за управление не подлежат на почти никаква отговорност и не са задължени да дават отчет.

“Трябва да има програма, с която да се следи дали домоуправителите информират навреме своите клиенти за нещата, които се случват на национално ниво. Има много европейски програми, например за саниране, за ремонт на улици и площаки, но никой не знае за тях. Регистрираните сдружения за етажна собственост в България са под 900 в момента, което е по-малко от един квартал в София, а без такова сдружение няма как да участват в нито една програма. Повечето нямат и банкова сметка”, изтъква Атанасов.

Неговото приложение помага и в този аспект на живеещите, а съоснователите поддържат и социални групи с актуална информация за проекти. Тези допълнителни услуги, включително и каналът за комуникация, са достъпни в платената версия на приложението, която струва 1 лв. на апартамент на месец, но по-голямата част от функциите се предлагат безплатно.

Сегашните цели на съоснователите са да се разширят, като си сътрудничат с общините, от които да получават информация например за планирани ремонти, както и да излязат на съседните пазари, преди да се появят други подобни приложения, тъй като към момента Angry Building е единственото. Основната им насоченост е към Румъния и Сърбия, където регламентите за етажната собственост са подобни на нашия.