Кирил Петков: За 6 метра водосточна тръба ни искат 1 милион лева

Още повече се усложни сагата с плащането на втората част от дължимите 1,2 млрд. на пътноподдържащите фирми. В сряда докладът от проверките на свършената работа бе публикуван едновременно от две министерства - регионалното и това на финансите. Двамата министри и вицепремиери Асен Василев и Гроздан Караджов (в оставка) се заканиха поотделно да дадат доклада на прокуратурата и същевременно да го внесат в парламента. Освен това Асен Василев ще подложи всички пътни ремонти на проверка от страна на Агенцията за държавна финансова инспекция, а от своя страна Гроздан Караджов ще прати ДНСК да провери отново всички ремонти.

Основната цел на тази междуведомствена комисия беше да провери кои от ремонтите през миналата година са извършени законно, и в зависимост от това

да разреши плащането на втората половина от сумата,

но точно това няма да се случи. Заключението на комисията е, че има твърде много нарушения и ремонтите трябва тепърва да се остойностяват, а те не били сезирани да го направят, нито са получавали такива правомощия.

“Това е написано с големи червени букви в доклада и очевидно целта на тази комисия по проверките на свършената работа е била

да оправдае намерението на вицепремиера Асен Василев да не плати парите

Затова ние ще следваме договорите, които сме подписали. Според тях, ако до 30 юни не ни платят остатъка от около 650 млн. лв., ще съдим пътната агенция и ще си получим по съдебен път парите заедно с лихвите за забавяне и неустойките. По наши пресмятания само те ще са на стойност около 150 млн. лв.”, коментира пред “24 часа” председателят на Браншова камара “Пътища” Стефан Чайков. В четвъртък камарата дава пресконференция, за да оповести това свое решение.

Първата половина от сумата - около 655 млн. лв., бе вече платена през май и юни, след като в края на април Народното събрание взе специално решение за това.

Още сутринта в сряда премиерът Кирил Петков заяви, че междуведомствената работна група, която прави преглед на договорите за пътно поддържане,

е открила незаконни строежи за 2,5 млрд. лв.

Според него тази сума е част от онези 3,9 млрд. лв., които Гроздан Караджов искаше с актуализацията на бюджета, но не получи и впоследствие ИТН изтегли министрите си от правителството.

Петков даде няколко примера за абсурдно ценообразуване при пътни ремонти, които са били прикрити под текущо поддържане на пътищата. Например 6 метра водосточна тръба струвала 1 млн. лв., а три стълба - 2 млн. лв.

Час по-късно Гроздан Караджов свика брифинг, на който каза, че тази комисия не е свършила работата, за която е създадена - да провери кои от ремонтите са законни и така да посочи кои фирми имат право да си получат втората половина от парите. Освен това според него в доклада нямало такива примери за водосточни тръби и стълбове.

След още няколко часа обаче вицепремиерът Асен Василев каза откъде е взет този пример - за ремонта на пътя Кърджали - Асеновград са дадени 1 милион лева за подмяна на водопровод. Василев обясни, че става въпрос за 6 метра тръба, а в проекта изобщо нямало ВиК част.

Той даде още по-фрапантни примери, например за ремонти, които са започнали на датата, която предшества дата, на която е сключен договорът за проектирането на същия ремонт.

“Проверките откриха над 2,462 млрд., дадени за прикрито строителство,

което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да приеме качеството, и съответно без гаранции”, обясни той.

“Ако АПИ се беше придържала към текущия ремонт, за който е имала договор с тези фирми, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на Закона за обществените поръчки се дължи изцяло на прикрито строителство”, категоричен бе Василев и заяви, че на прокурор се дават именно длъжностните лица от ръководството на АПИ, които са допуснали всичко това.

“Реално 80% от направените възлагания са незаконни строежи,

по смисъла на Закона за устройство на територията. Те представляват неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип”, обобщи Василев.

“Моето предложение беше не само втората половина, а цялата дължима сума за 2021 г. по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа да бъде изплатена след контрол от Народното събрание. Кой поиска тези 656 млн. лв., които АПИ плати, да минат без контрол на Народното събрание - казва се Кирил Петков. С аргумент, че се е видял с пътностроителните фирми и им обещал, че ще се платят незабавно”, контрира вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов.

Той напомни, че през лятото на миналата година служебният тогава министър на финансите Асен Василев е поискал да се плати цялата сума от 1,3 млрд. лв. още до края на 2021 г., без  изобщо да се прави проверка за все още незавършени дейности.

Именно заради това Караджов настоял Народното събрание да се произнесе по извършените ремонти.

“В доклада на комисията не се казва, че те трябва да бъдат обявени за незаконни

Напротив, казва се, че “единствената възможност за преодоляване на допуснати несъответствия с изискванията на ЗУТ е органите на изпълнителната власт да бъдат подпомогнати от НС посредством съответната законодателна дейност”, каза Гроздан Караджов.