Огромната политическа “дупка”, която разруши всички пътища между партиите към някакъв консенсус и редовен кабинет, затваря не метафорично, а буквално държавата.

След 30 септември няма да има кой да поддържа пътищата в България. Независимо дали става дума за текущ ремонт, повредена от катастрофа инфраструктура или засипана от сняг магистрала.

Това е резултатът от финалния (засега) рунд между “Продължаваме промяната” и “Има такъв народ”. Обтегнатите до краен предел отношения между доскорошните коалиционни партньори направиха заложник цял един бранш.

А от хронологията на събитията само за денонощие (виж по-долу) става ясно, че ако не се намери изход, от октомври потърпевши ще са всички българи по пътищата.

Вторник, 21,09 часът. Медиите получават информация от правителствената информационна служба, че Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) изненадващо е стопирала обществени поръчки за избор на фирми, които да поддържат пътищата в България. Новината е придружена от покана за брифинг в Министерския съвет на следващата сутрин. Остават няколко часа, преди хиляди пътни строители да блокират центъра на София и 20 възлови точки в цялата страна, напразно чакайки държавата да им плати дължимото за свършеното миналата година.

Сряда, 9,30 часът. Работници от пътностроителния бранш вече са препълнили площада около храм “Св. Александър Невски”. Не са пред централния вход на парламента заради ремонт на жълтите павета.

Протестиращите блокираха служебния вход на Народното събрание в напразно очакване някой депутат
да излезе и да им обясни как парламентът ще разреши проблемите с пътното поддържане.
Протестиращите блокираха служебния вход на Народното събрание в напразно очакване някой депутат да излезе и да им обясни как парламентът ще разреши проблемите с пътното поддържане.
В същия момент на километър разстояние - в сградата на правителството, говорят депутатът от “Продължаваме промяната” Настимир Ананиев, зам.-министърът на финансите Андрей Цеков и новоназначеният зам.-министър на регионалното развитие Ивайло Стайков. Обобщават, че по вина на АПИ след 30 септември няма кой да поправя аварийно пътища и мантинели, ако стане катастрофа, няма кой да запълва дупки, а през зимата – и кой да чисти снега. Което е и един от мотивите за протеста на пътните строители. Те настояват, ако няма да се избират нови фирми, да бъдат удължени и след 30 септември сегашните им временни споразумения. Ако това не се случи, няма да имат законово основание да работят.

Настимир Ананиев задава и риторичния въпрос защо АПИ е обявила обществените поръчки чак през април, след като досегашните договори са 3-годишни и отдавна се знае, че изтичат.

Сряда, 10,39 часът. Премиерът в оставка Кирил Петков пише във фейсбук, че очаква вицепремиерът Гроздан Караджов да отстрани председателя на пътната агенция Тодор Василев. Причината - позволил си да спре “новите, прозрачни обществени поръчки” за текущ ремонт и поддържане на пътищата и така е поставил в риск здравето и живота на гражданите.

Очаквам народните представители спешно да обсъдят проблема в регионалната комисия и да излязат със законосъобразно решение, което да гарантира, че българските пътища ще се поддържат без пропуск, включително през зимния сезон, написа Кирил Петков. Призовава прокуратурата да се сезира по извършените нарушения и да възобнови проверките по работата на строителните фирми и целесъобразното изразходване на стотиците милиони публични средства.

Справка в регистъра на Агенцията за обществените поръчки показва, че действително само преди няколко дни – на 25 юли, АПИ е прекратила процедурите за  избор на фирмите, които трябва да се грижат за пътищата след 30 септември. Когато обаче се отворят оригиналните документи, с които АПИ е уведомила регистъра, се вижда, че пътната агенция е взела решенията още на 30 юни и че това е станало, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е спряла процедурите. А тя пък ги е спряла, защото самото им обявяване през април е било атакувано от пътностроителни фирми.

Освенв блокирането на центъра на София 60 тежки пътнимашини направиха протестно шествие по булевард "Цариградско шосе".

Освенв блокирането на центъра на София 60 тежки пътнимашини направиха протестно шествие по булевард "Цариградско шосе".
Сряда, 12 часът. Насрещен спешен брифинг дава Гроздан Караджов. Вицепремиерът в оставка от ИТН обяснява причината за обжалването в КЗК - исканията към кандидатите са прекалено рестриктивни. Имало прекалено много процедури за проверка и контрол на свършената от фирмите работа – цели 3 инстанции, както и че липсва срок, в който агенцията освобождава паричната гаранция за изпълнението.

Кирил Петков настояваше да има максимални рестрикции към кандидатите и ето това е резултатът от този негов нездрав интерес към пътните фирми. А сме ги обявили през април, защото чак тогава имаше приет бюджет, обясни Караджов.

По принцип решенията на КЗК може да се обжалват пред Върховния административен съд, но АПИ е предпочела да закрие процедурите, за да отвори нови, тъй като съдебно дело би траело много дълго и със сигурност няма как да приключи до 30 септември.

Колкото до едномесечното забавяне на публикуването на решенията, Караджов препоръча да се пита Агенцията по обществените поръчки, която е на подчинение на финансовия министър.

Сряда, 15,04 часът. Финансовото министерство разпространи позиция, според която АПИ е била длъжна сама да обезпечи провеждането на законосъобразни процедури по търговете. Агенцията по обществени поръчки осъществява само предварителен контрол на случаен принцип. Освен това хората на вицепремиера Асен Василев отбелязват, че пред КЗК са обжалвани само 3 от общо 7-те процедури, като единият случай дори още не е решен, а АПИ е отменила всички процедури.

Решението как да се действа оттук нататък обаче става още по-сложно поради факта, че БСП връща третия мандат и не е ясно дали парламентът ще работи още достатъчно дълго. А датата 30 септември за действие на сегашните споразумения е определена с негово решение, взето през април, което очевидно трябва да се промени.

Тогава, за да се платят незабавно 50% от ремонтите на фирмите, правени миналото лято, депутатите гласуваха решение, според което временните споразумения с фирмите действат до 30 септември.

Аз тогава настоявах да се напише “до избора на нови фирми”, но Кирил Петков надделя да се определи крайна дата. Мотивът му беше, че ако нещо стане, би се получило така, че служебно правителство, назначено от президента Румен Радев, ще плаща пари на фирми за пътно строителство, а очевидно не искаше да допусне такова нещо. Така че не виждам легален начин след 30 септември да се прави текущ ремонт и поддръжка на пътищата, нито как да се плаща за такава дейност. Колкото до неплатените пари за извършени вече ремонти, аз смятам, че след като държавата е възложила тези ремонти, тя трябва да ги плати, защото е редно държавата също да бъде изрядна, преди да иска това от фирмите и гражданите. Но ръководството на “Продължаваме промяната” си живее в някакъв фантазен свят, в който бори корупцията, като погазва всякакви закони и правила. Аз, за разлика от тях, винаги внимавам да ги спазвам, добави Караджов.

И припомни и обвиненията на Кирил Петков и Асен Василев от лятото срещу пътностроителните фирми. Тогава двамата обявиха, че са открили плащания по 10 млн. лв. за една ВиК тръба и такива пътни ремонти няма как да се платят.

Нашите служители след това нарочно преровиха наново цялата документация. Оказа се, че те са чели план-сметка, откъдето вадят този пример. Но това са предварителни сметки, в които се предвиждат пари, ако се случи при ремонта строителят да се натъкне на ВиК мрежа. Но такова плащане впоследствие не е имало, защото просто не се е случило такова нещо. Изобщо ръководството на “Продължаваме промяната” е съставено от едни хора, които са най-големите неможещи, които съм срещал през живота си, заключи вицепремиерът в оставка.

Междувременно и въпросът с плащането на остатъка от миналогодишните ремонти увисва във въздуха. За да стане това, трябва парламентът да приеме доклад на междуведомствената работна група, която проверяваше извършеното. Заседанието на регионалната комисия, на което това трябваше да стане, бе отменено миналата седмица, а следващото прие единствено да има индексация на строителните договори. Което от своя страна едва ли ще стане факт, защото става дума за промяна на закон, а това трябва да мине и през пленарната зала.

Поантата на вчерашния ден бе решение за свикване на заседание на регионалната комисия в 16,30 часа, което да гледа промяната на решението на парламента от април за споразуменията с пътните фирми. То обаче не се състоя, тъй като комисията не събра кворум - повечето от народните представители на “Продължаваме промяната” не дойдоха.