МРРБ има 7 месеца да анализира дали готовата ОВОС е приложима и строителството може да започне през 2023 г.

Една от изкуствено създадените пречки пред довършването на магистрала “Струма” в участъка през Кресненското дефиле падна. Националният съвет по биологично разнообразие е приел на 13 октомври специфичните природозащитни цели на защитената зона “Кресна – Илинденци” във варианта, който бе готов още през 2019 г. По този начин се дава зелена светлина регионалното министерство да придвижи процедурите за изграждането на този участък, за което има на разположение около 7-8 месеца.

Приемането на целите е важен пробив в сагата за довършването на магистрала “Струма”, защото през последните няколко години към предложенията на научната общност за цели за защита еколозите непрекъснато добавяха нови изисквания и това пречеше експертният съвет да приеме окончателно решение.

Това беше и един от основните поводи за напрежение в четворната коалиция между вицепремиерите Гроздан Караджов и Борислав Сандов, а индиректно - и с премиера Кирил Петков.

Караджов, който беше и регионален министър, твърдеше, че екоминистерството нарочно тупа топката с приемането на целите, тъй като се надява да изтече срокът на валидност на Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) през май 2023 г. Ако беше станало това, трябваше да се прави нова ОВОС, което означава още няколко години забавяне, т.е. участъкът трябваше да остане за следващия програмен период на Оперативна програма “Транспорт”, а в него не са предвидени средства за “Струма”.

Целите за защита представляват дълъг документ, в който са описани подробно актуалното състояние на защитената зона, приблизителният брой на редките видове от флората и фауната и какви мерки се предлагат, за да се запази това богатство.

“Целите за защита по презумпция се разработват, за да се защити биологичното разнообразие, а не за да се случи или да не се случи дадено инвестиционно намерение”, коментира вчера по БНТ служебната екоминистърка Росица Карамфилова. Тя обясни, че следващата стъпка е регионалното министерство да анализира дали тези цели съответстват на приетата вече ОВОС и на проекта за магистрала и ако е така – да даде старт на строителството.

“Бащата на Кирил Петков – Петко, получи много хубав подарък за имения си ден. Най-големият специалист по екологични теми и в частност – за Кресненското дефиле, получи звучен шамар от екоминистерството”, написа във фейсбук профила си в петък бившият министър на регионалното развитие Николай Нанков.

Намесването на бащата на Кирил Петков в казуса стана още по времето на редовния кабинет, когато според разказаното от Гроздан Караджов в интервютата му е бил викан при премиера, където баща му му обяснявал защо “Струма” не бива да се изгражда по избрания начин.

Става дума за т.нар. Източен вариант, при който сегашният път Е79 през дефилето се запазва, но ще се използва само за движение в едната посока.

В другата посока ще се изгради ново платно извън рамките на защитената зона.

Вместо това еколозите продължават да настояват в планината да се издълбае 22-километров тунел, който би бил вторият по дължина магистрален тунел в Европа. Той би струвал над 1,4 млрд. евро по цените отпреди 10 години, когато бяха правени последните калкулации за такъв вариант. Разделянето на трасето на две дава повече възможности за реакция при инциденти. Управлението на магистралата ще стане по-гъвкаво, когато се налага да се затварят дадени участъци.

Разделянето на трасето на две дава повече възможности за реакция при инциденти. Управлението на магистралата ще стане по-гъвкаво, когато се налага да се затварят дадени участъци.

“Разбрах за решението на Националния експертен съвет по биологично разноборазие едва днес. Това е много обемна документация, нека първо дойде при нас и ще я разгледаме”, каза пред “24 часа” служебният регионален министър Иван Шишков.

Стартирането на строителството по Източния вариант е осъществимо лесно, тъй като вече са проведени обществени поръчки и има избрани изпълнители.

За около половината от новото трасе е избран консорциум с водеща фирма “Грома Холд” ЕООД с оферта за 500 млн. лв., а за другата половина – обединение около “ГБС Инфраструктурно строителство”, избрано с оферта за 475 млн. лв.

Срокът на строителството е 4 години и би трябвало да завърши малко преди края на 2027 г., когато по принцип изтичат последните срокове за настоящата оперативна програма.

Междувременно от екологично сдружение “За земята” реагираха в петък с позиция, в която обвиняват МОСВ, че е отхвърлило предложенията им.

Според тях националният съвет по биоразнообразие не е пожелал в целите за опазване да се включат още 4 вида влечуги, два едри хищника - мечка и вълк, както и още 3-4 вида птици.

Това според тях влошавало шансовете на България за успешно разрешаване на съдебно дело срещу България в Европейския съд, а индиректно можело да доведе до поредното отлагане на довършването на магистрала “Струма” в тази част.