Френските власти никога не са обмисляли да забранят на български авиокомпании да летят до/от Франция, отговарят от гражданската въздухоплавателна администрация на Франция на запитване от българската

Смут в българската авиация предизвика твърдение, че има забрана за българските авиокомпании във Франция. Това се разбира от публикация в профил на кандидат-депутат от коалицията "Продължаваме промяната" и "Демократична България" Георги Гвоздейков от 16 март.

Наложи се българските въздухоплавателни власти да пишат спешно на френските, за да се разбере за какво става дума.

Гвоздейков е бивш директор на "Хели ер сървис", компанията, която трябваше да осъществява спешната медицинска помощ по въздух, но служебното правителство реши тази дейност да отиде в Държавния авиационен оператор, а компанията да бъде закрита.

Той публикува част от писмо, с което се оповестява, че българските авиокомпании са забранени във Франция, каквото и да означава това.

"В момента всички български превозвачи са забранени от френската служба за гражданска авиация (CAA) поради работата на българската ГВА. Има съмнения, че българската ГВА работи по стандартите на EASA.

От 01.04 той ще бъде официално публикуван и за съжаление няма да можем да работим дори с ADHOC за нито един от френските оператори", се казва в оповестената част от писмото. В него е заличено името на източника на информацията. Освен това става ясно, че то е по повод на неосъществен договор на една българска авиокомпания с "Ер Франс".

Коментарът на Гвоздейков е: "Във Франция забраняват български авиопревозвачи, защото имат съмнения, че не се спазват европейските правила и стандарти за авиационна безопасност!!!".

"24 часа" потърси коментар от министерството на транспорта. Оттам ни изпратиха отговор на френските авиационна власти след запитване от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

В него пише: "Незабавно потърсих допълнителна информация относно „неофициалната информация“, която споменавате, имам удоволствието да ви напиша, че тя е погрешна и че френските власти никога не са обмисляли да забранят на български авиокомпании да летят до/от Франция".

Потърсихме и Гвоздейков, който заяви, че става въпрос за забрана френски авиокомпании да имат съвместни дейности с български, а не за забрана на полети до Франция. Става въпрос за даване на самолети под наем или за съвместно опериране.

Един от големите специалисти по европейските регулации в авиацията коментира, че никоя гражданска въздухоплавателна администрация не може да забрани авиокомпании от държава в ЕС да развиват дейност. Нямало нормативно основание за това. В правомощията на ЕК е да вкара някоя държава, но от трети страни, в черен списък. Колкото до мерки за страни от ЕС, Еврокомисията можела да разпореди по-засилени проверки по летищата на авиокомпании и да възложи на гражданските въздухоплавателни власти от съответната държава, от която е авиокомпанията, да предприемат коригиращи действия. А дали някоя авиокомпания ще има съвместни полети с друга, или не, това е тяхно решение. Както и дали да наема самолети на мокър лизинг, или не.

На шега той посъветва авиоексперти да бъдат изпитвани.

Източници на "24 часа" пък коментираха, че публикуваната част от писмото е от френски брокер, а не от властите.