От поставянето им има доста ползи, но пак се появиха идеи да ги махнат

От въвеждането на новите стикери с чип след технически преглед с 200 000 са се увеличили колите, които имат застраховка “Гражданска отговорност”, сочат данни на финансовия надзор. Повишаването на обхвата на полицата позволява да има и по-голяма сигурност за шофьорите за покриване на щети при евентуално произшествие, посочват експертите.

Стикерите бяха въведени през лятото на 20212 г. и в тях освен за валидна застраховка има информация и за техническото състояние на колата и екологичната група. Експертите посочват и друга полза - прекъснала се практиката за фиктивни прегледи на превозни средства. Стикерите ще служат и за ограничаване на цапащите коли да влизат в центровете на градовете. Такива зони трябва да бъдат определени от общинските съвети на съответните населени места.

Въпреки ползите засега от новите стикери идеята да бъдат премахнати отново излиза на дневен ред, след като имаше такъв неуспешен опит през миналата година.

Преди дни в профила си във фейсбук бившият министър на електронното управление и настоящ депутат от ПП-ДБ Божидар Божанов написа, че е възможно автомобилът на главния прокурор Иван Гешев да е бил засечен от атентаторите по стикера, защото данните от чипа можело да бъдат прочетени от разстояние. Едва ли е такъв случаят, но такава възможност съществува, написа Божанов.

След което обяви, че ще бъдат внесена поправка в Закона за движение по пътищата, с която да се запише, че подобни стикери могат да се въведат само със закон. Екостикерът бе въведен с наредба и такава промяна автоматично ще го обезсили.

Румен Дунев, председателят на Българската федерация по автомобилен спорт, също напомни, че в чипа има информация за екологичната група, което ще позволи на общините да определят зони, в които да не могат да влизат цапащи автомобили.

Експертът Дамян Войновски каза, че с тези чипове, при условие, че има монтирани антени в градовете, може интелигентно да се управлява трафикът, светофарите, да се отчитат заетите места в паркинги.

Ако се монтират предаватели от държавата по пътищата, които да изпращат сигнал до чиповете и да се чете информацията от тях, ще може да се следи трафикът и да се контролира по-добре събираемостта на таксите от толсистемата.

За разлика от камерите при чиповете нямало как да има въздействие от лоши условия, като мъгла и намалено видимост.

Друго предимство е, че ако се открадне автомобил, дори да бъдат сменени номерата му, чипът съдържа информация за оригиналната регистрация и това ще помогне за по-бързото му откриване. Поради това за експертите е необяснимо искането за премахването на чиповете, вместо да се развива приложението им.