Според проучване на консултантската фирма EY най-големите световни производители на автомобили напоследък трябва да приемат факта, че печалбите им се свиват. Според анализа продажбите през първото тримесечие на годината са се увеличили с около 19% в сравнение със същия период на миналата година, но печалбата преди лихви и данъци (EBIT) изостава с ръст от 6,1%.

Рентабилността - измерена чрез маржа EBIT, който поставя оперативния резултат във връзка с продажбите, спада от 9 на 8 процента. Новият лидер сред 16-те анализирани автомобилни производители е базираната в Щутгарт компания Mercedes-Benz с EBIT марж от 14,7 процента. Следват BMW (14,6%) и Kia (12,1%). Бившият първенец - Tesla, е на четвърто място с 11,4 процента.

"За първи път от началото на 2021 г. виждаме ясни признаци на забавяне на печалбите, които вече не нарастват толкова бързо, колкото продажбите“, каза ръководителят на отдела за мобилност Западна Европа в EY, Константин Гал.
"Пазарът се нормализира. Новата кола скоро вече няма да бъде дефицитната стока, както бе миналата година“, смята Гал.

За производителите на автомобили става все по-трудно да прокарват високи цени на продуктите си и да не предлагат отстъпки. „Дните на мечтаните маржове скоро ще свършат за някои компании.“

Освен това повечето производители в момента правят значително по-високи печалби с двигатели с вътрешно горене, отколкото с електрически превозни средства, допълва индустриалният консултант на EY Питър Фус.

Производителите трябва да успеят да накарат електрическите автомобили да носят повече пари. "Няма как да се избегне повече дисциплина на разходите, в противен случай има постоянна заплаха от значително по-ниска рентабилност“, предупреждават анализаторите.