Действа психологически механизъм - всеки човек цени себе си и му е много приятно, когато някой друг също покаже, че го цени

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

"Отнасяй се с човека, както той изглежда, и това ще го направи по-лош. Отнасяй се с човека по начина, по който той си се представя, и това ще го направи по-добър", казва Гьоте. "Добра дума железни врати отваря", "Добра дума цена няма" - хиляди са поговорките, които учат как да се държите, за да постигнете успех, когато искате хората да направят нещо за вас. Няма значение дали са началници, колеги, партньори, с които преговаряте за сделка. Правилният подход е един и същ - трябва да ги предразположите. А това става най-лесно, като умело ги поласкаете.

Според специалистите по комуникация действа прост психологически механизъм - всеки човек цени себе си и му е много приятно, когато някой друг също покаже, че го цени. Щом го накарате да се почувства значим, той ще почувства и доверие към вас.

Не само в момента, а задълго. Хората рядко си спомнят какво точно сте направили, но винаги помнят как сте ги накарали да се чувстват, посочват психолозите.

Иначе казано, колегата ви може да забрави, че сте му помогнали за нещо по общия ви проект, и да не изпитва благодарност. Но няма да забрави комплимента ви колко добре си е свършил работата, защото сте го накарали да се почувства голям професионалист. Получил е лично признание. Поласкали сте го и той подсъзнателно изпитва благодарност за това. По-силна отколкото за съвсем конкретната помощ, която сте му оказали. По тази причина ще е готов отново да работите заедно или ще ви подкрепи във важен момент - убеден е, че сте почтен човек, който цени друг почтен човек (него).

За изкуството на комплимента са написани милиони думи. То наистина е сложно, понеже дозата е изключително важна. Обектът трябва да се почувства поласкан, а не подигран, което може да се случи, ако прекалите. Личното признание към него не трябва да прозвучи като подмазване. Не бива и да преминава границата на допустимия тип общуване в съответната среда - "Знаеш ли, че имаш много хубави очи" не е точната реплика за колежка или делова партньорка.

На някои хора да правят комплименти сякаш им идва отвътре. Други съзнателно са овладявали това изкуство. На трети им е много трудно и все не се сещат какво да кажат, макар че много искат да поласкаят някого.

Съветът на психолозите е, ако сте си поставили за цел да правите комплименти, защото съзнавате колко полезни са те за успешните отношения, да прилагате две правила.

Първото е да търсите у хората това, което ви харесва, и да споделяте с тях. Най-добре ще ви се получи да направите комплимент за ума или за постиженията на човека. Като се напънете, у всекиго все ще намерите какво да харасате и да отличите с похвала.

Ако нищо такова не можете да харесате, за да сътворите нелицемерно ласкателство, огледайте се във външността. Но наистина в делова среда тя не е най-безопасна тема за комплименти и бъдете много предпазливи да не пресолите манджата. 

Второто правило е да използвате за комплимент нещо, което човекът много си харесва,  и да му отдадете признание. Той ще го почувства като висока оценка и ще запомни.

За да прилагате успешно второто правило с делови партньори, е нужно добре да се подготвяте предварително, като събирате колкото може повече информация за тях. Включително за неща от личния живот. Но внимавайте, наустина всичко трябва да е елегантно, с мярка и такт. 

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Научно доказано: Кимайте с глава, за ви харесат

Документът е ваш добър приятел при лош шеф

Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното

Само "Еврика" не стига за успех, като ви осени идея в работата

Грешно, по-грешно, най-грешно, "Не си прав, шефе"

Въпроси, с които да впечатлите новия шеф

Когато началникът ви обикне миг преди да го напуснете

Конкретни стъпки, за да ви признаят за авторитет в работата

Спестовни хитрини, ако имате шеф, който смуче време

8 роли в екипа извън длъжностната характеристика - коя сте припознали и води ли към успех

Самолюбие не е мръсна дума, помага за успех в работата