Учените твърдят, че приемането на отрицателните чувства води до правилно поведение

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Ще имате повече успех в работата и ще си живеете по-щастливо, ако свикнете с мисълта, че от време на време шефът ви критикува, прави ви забележки, ядосва ви, влизате в някакви противоречия с колеги и партньори. Това за свикването с мисълта, че негативните емоции са неизбежни, го твърдят учените. Те обясняват, че тайната на душевното спокойствие е в приемането на отрицателните събития и чувства като неотменна част от всекидневието.

Изследователите са установили, че по метода на пробата и грешката с напредването на възрастта хората естествено стигат до този извод. Стават по-търпеливи, по-малко се гневят и по-кратко страдат, когато срещнат лошо отношение. Обикновено се казва, че са помъдрели.

Тези резултати за пореден път потвърждава проучване, в което са участвали 340 души на възраст от 21 до 73 години. Всички трябвало да отговарят на въпроси, свързани с начина, по който се чувстват всеки ден, и степента, в която приемат емоциите си. Анализът на отговорите показва, че способността за приемане нараства с годините, а силата на отрицателните емоции намалява.

Не е нужно да чакате да остареете, за да се научите да посрещате по-спокойно обида, гняв, тъга, вина. Колкото по-рано си наложите да приемате тези емоции, толкова по-лесно ще ги овладявате и няма да се оставяте на разрушителната им сила. Ще сте по-хладнокръвни, ще вземате по-правилни решения, поведението ви ще е по-премерено и адекватно на ситуациите.

Това означава, вместо да отхвърляте негативните чувства, да свикнете, че те съществуват. Не отричайте какво изпитвате, колкото и лошо да звучи, колкото и да не ви е приятно да признаете пред самите себе си - омраза към шефа, презрение към некадърния колега, досада от работата и т.н. Целта е да промените своето взаимоотношение с отрицателното чувство, обясняват психолозите. По този начин вие се ангажирате с негативната емоция, но и успявате да я преодолеете по-лесно.

Учените уточняват как работи приемането и защо е полезно. То намалява афекта чрез два свързани процеса.

Първият е, че вие си давате възможност да признаете, назовете и разберете отрицателните си емоции. С това насърчавате състрадание към себе си, а оттам психологическа и поведенческа гъвкавост.

Вторият процес е, че приемането намалява "предъвкването" на негативните чувства и т.нар. метаемоции. Така се наричат последиците от типа "яд ме е, че се ядосвам". Те не помагат за справяне с първоначалните отрицателни емоции, а ги задълбочават.

Макар и сложно тълкувани от учените, психологическите ефекти от приемането са общо взето житейски ясни. Всеки знае, че гневът е лош съветник. (Техники за контрол над гнева.) Всеки се е нервирал ужасно, а после си е казвал "Е защо трябваше чак пък толкова".

Много хора обаче не успяват да следват на практика поведението на приемане, защото ангажирането с отрицателните емоции в началото засилва субективното им преживяване и страданието. В остра ситуация те най-често действат по един от двата противоположни начина: или изхвърлят навън - яда си, като избухват, мъката си, като заплачат, или потискат негативното чувство.

И двата начина са еднакво непродуктивни от гледна точка на социалните отношения и на здравето, обясняват психолозите. Приемането всъщност е реакция, при това точната, която може да замести много по-ефективно и избухването, и потискането.

Да речем, че шефът ви е направил забележка, защото сте закъснели за работа. Чувствате се обидени - мърмори за половин час днес, а забравя, че вчера се наложи да останете 2 часа след работно време, за да свършите спешна задача. Тази несправедливост ви ядосва. Афектирате се, казвате нещо непремерено на шефа или само на ум "предъвквате" случката няколко часа. Какво получавате? Или усложнени отношения с началника заради гневната си реакция. Или се измъчвате и работите по-неефективно няколко часа.

Приемането означава да назовете чувствата си: обидени сте и сте ядосани. Това ще засили страданието ви. Но това е и вид изразяване на емоции и едновременно с него ще изпитате състрадание към себе си. Тази реакция ще ви помогне да преживеете по-леко негативните чувства.

Не бива да изпадате обаче в самосъжаление, а да проявите гъвкавост - бързо да се отървете от обидата и яда. Какво ще постигнете, като страдата от обидата? Тормозите себе си, на шефа от това нищо няма да му стане.

Да дадете и воля на гнева си пред началника няма да доведе до нищо добро.

Важна част от приемането на негативните емоции е да не осъждате, да не се опитвате "да си го върнете" на онзи, който ви ги е причинил. Поне не в момента.

В случая със забележката за закъснението шефът ви е колкото прав, толкова и неправ. Ако има работно време, то трябва да се спазва и част от неговите задължения е да следи за това. Е, трябва да се спазва не само началото, но и краят му. Вместо да се ядосвате, вие си помислете какво трябва да е дългосрочното ви поведение - заслужава ли си да полагате допълнителни усилия, да работите с този ръководител и в тази компания.

Това обаче е въпрос на анализ, който правите едва след като сте осъзнали и приели негативните си емоции. Дали сте си сметка и колко често ги изпитвате в работата си.

Продуктивното поведение е да отчитате, че те са неизбежна част от професионалния живот, но и да сложите мярка, отвъд която количеството им не бива да минава, защото стават заплаха за здравето ви.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Какъв комплимент към колега и делови партньор винаги ви води към успех

6 хвалби, с които всъщност се излагате

Научно доказано: Кимайте с глава, за да ви харесат

Документът е ваш добър приятел при лош шеф

Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното

Само "Еврика" не стига за успех, като ви осени идея в работата

Грешно, по-грешно, най-грешно, "Не си прав, шефе"

Въпроси, с които да впечатлите новия шеф

Когато началникът ви обикне миг преди да го напуснете

Конкретни стъпки, за да ви признаят за авторитет в работата

Спестовни хитрини, ако имате шеф, който смуче време

8 роли в екипа извън длъжностната характеристика - коя сте припознали и води ли към успех