Позиция на IAB България относно промените в Закона за хазарта, които предвиждат забрана на рекламата на хазарт във всички медии, включително и в интернет.

 Като най-голямото глобално сдружение на медии, медия и рекламни агенции, технологични компании и рекламодатели в дигиталния бизнес, IAB България изразява своето сериозно безпокойство от приемането на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта, в частта относно забраната за реклама на хазартни игри в електронни медии, включително електронни сайтове. Недоумение буди фактът, че текстовете са гласувани без обществено обсъждане и в необикновено спешен порядък. За съжаление вярваме, че те ще се отразят негативно върху българските дигитални медии, голяма част от които са и наши членове.

Представяме нашите аргументи, които подкрепят позицията ни, че промените са недомислени, не целят и нямат потенциала да защитят аудиторията от рисковете от хазартна зависимост и няма да подобрят обществената среда, а напротив – крият повече рискове, отколкото ползи:

1. Най-големите медии в България разчитат на средствата от реклама от хазарта и ако забраната влезе в сила веднага, това ще обърка бюджетите на телевизии и издатели в България. Това със сигурност ще наруши планираните бюджети на телевизии и издатели в България.

2. Изключително притеснително е, че хазартът е разпространен сред младежи през мобилни устройства. Те обаче не гледат нито телевизия, нито слушат радио. Аудиториите на медиите у нас в най-добрия случай са 25 - 54 г. Нашата прогноза е, че тези бюджети ще се прелеят към инфлуенсъри в социалните платформи. Тоест ефектът ще е обратен - допуска се пълно облъчване на младите хора.

3. Рекламата не е само клип по телевизията или банер в сайт. По неизвестни причини вносителите на закона оставят на разположение на хазартната индустрия цялата външна реклама. Това означава, че всеки билборд и стълб могат да бъдат реклама на хазарт. Тоест в медиите няма да има реклама на хазарт, но тя ще присъства неограничено в социалните мрежи и публичното пространство.

4. Поправките в закона забраняват рекламата по фасади, но я оставят вътре в спортните зали, където тренират деца и подрастващи.

5. Отново се оставя нерешен проблемът, че сайтове за онлайн залагания не спазват правилата за добри практики - позволява се непълнолетни да заобикалят рестрикциите за възраст и на хора да не декларират произход на доход.

Смятаме, че ефектът от приемането на таза забрана ще доведе единствено до бюджетни проблеми за дигиталните медии, а рекламата на хазарта ще продължи да ни облъчва.

Призоваваме народните представители да организират дискусия с всички заинтересовани страни, вкл. IAB България, за да обсъдим най-добрия и ефективен начин за регулиране на рекламата на хазарт и ограничаване на нейните негативни ефекти. Отново подчертаваме, че с пълната забрана на рекламата в печатни и електронни медии няма да бъдат постигнати тези важни за обществото задачи, а единствено ще стимулират други канали за реклама.

Всеки бизнес разчита на прозрачно и предвидимо законодателство и ролята на държавата е да осигури такова. Извършването на законови промени със съществен икономически ефект върху медиите в предизборна ситуация е недопустимо от наша гледна точка и се надяваме на бърз и адекватен отговор от българският Парламент.

 

За Interactive Advertising Bureau Bulgaria (IAB Bulgaria)

IAB е най-голямото глобално сдружение на медии, агенции, рекламодатели и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес. Локални IAB организации има в 46 държави на 6 континента. Компании от целия свят участват в разработването и прилагането на стандарти в онлайн бизнеса и работят за развиването на дигиталната индустрия, сигурността на личните данни и електронните политики, като същевременно консултират и помагат за това и на институции като Съвета на ЕС и сената в САЩ. Сред членовете на глобалната IAB организация са Google, Facebook, Disney, Fox Networks, LinkedIn, AT&Т и др. Interactive Advertising Bureau Bulgaria (IAB Bulgaria) е лицензиран представител на IAB за България от 2009-та година.