Проблеми и със свързаността, обхвата и некачествения звук карат хората да минат на Google Nest Мini 2

B необятния цифров пазар на Amazon, където милиони джаджи се борят за вниманието на потребителите, един се отличава не само с популярността си, но и с една нежелана статистика: той е най-връщаният - Amazon Echo Dot (4-о поколение). Компактният интелигентен високоговорител обещава да внесе мощта на Alexa в домовете на достъпна цена. Въпреки елегантния си дизайн и широкото си разпространение, Echo Dot се превърна в пример за проблемите на съвременните технологии – с връзката, с производителността и с неоправдани очаквания.

Рекламата твърди, че Echo Dot поддържа двубандов Wi-Fi (2,4 GHz и 5 GHz) и Bluetooth, което му позволява да се свързва със смартфони, външни високоговорители и други интелигентни устройства. Тази гъвкавост е предимство за потребители, които искат да разширят своите аудиосистеми или да интегрират високоговорителя в по-широка мрежа от устройства. Но...

Говорителят завзе непрестижното първо място за връщания и рекламации. Представен през 2020 г., този модел от четвърто поколение имаше за цел да подобри предшествениците си с обновен дизайн и подобрени функции, като същевременно запази позицията си на интелигентен високоговорител за около 50 долара. Достъпността му обаче дойде с цена, като значителна част от купувачите предпочитат да го върнат след сблъсък с редица проблеми.

Интелигентните високоговорители като категория отбелязват значителен ръст в процента на връщания, особено в бюджетния сегмент, където цената често диктува компромиси с качеството. Echo Dot, като водещия достъпен интелигентен високоговорител на Amazon, понася основния удар от тази тенденция. Високият му процент на връщане дори накара Amazon да го отбележи с етикет “често връщан продукт” в някои продуктови списъци – рядко признание от търговския гигант, че нещо не е наред с едно от собствените му устройства.

Echo Dot (4-о поколение) се предлага на пазара като вход към умния дом, съчетавайки достъпност с функционалност. В основата си Echo Dot е задвижван от Alexa, повсеместния гласов асистент на Amazon. Потребителите могат да дават команди за пускане на музика, проверка на времето, настройка на аларми или управление на съвместими устройства за умен дом като осветление, термостати и ключалки – всичко това без ръце. Интеграцията на Alexa с екосистемата на Amazon позволява и безпроблемно пазаруване, което привлича лоялните клиенти на Amazon.

Въпреки малкия си размер – с диаметър само 3,9 инча – Echo Dot предлага приемливо качество на звука за своя ценови диапазон. Неговият 1,6-инчов преден високоговорител произвежда ясни вокали и умерен бас, което го прави подходящ за фонова музика или подкасти в малки помещения. Устройството поддържа и стрийминг от услуги като Spotify, Apple Music и, разбира се, Amazon Music. Не работи обаче нито с YouTube, нито с YouTube Music.

Моделът от 4-о поколение бележи отклонение от формата на шайба на по-ранните версии, приемайки сферична форма, обвита в текстилна мрежа. Предлага се в цветове въглен, бяло и здрачено синьо. Разполага със светещ LED пръстен в основата, който пулсира, когато Alexa е активна – визуален акцент, който добавя нотка на модерност. Компактният му размер гарантира, че се вписва ненатрапчиво на нощно шкафче или кухненски плот. А физическият бутон за заглушаване и възможност за изтриване на гласови записи предлага известно успокоение за потребители, загрижени за поверителността.

Echo Dot (4-о поколение) обаче е измъчван от редица недостатъци, които подкопават привлекателността му. Едно от най-честите оплаквания е ненадеждната Wi-Fi производителност на устройството. Потребителите съобщават за чести прекъсвания, дори при стабилни мрежи, което прави Alexa неотзивчива. Неправилно разбрани команди, особено в шумна среда или при хора с акцент, водят до разочарование. Отзивите в сайта на Amazon често споменават примери като “Alexa включва вентилатора, вместо да пусне Ван Морисън”, както се пошегува един потребител.

Макар и подходящ за ежедневна употреба, аудиото на Echo Dot разочарова онези, които очакват по-плътен звук. Басът е слаб, а при по-висока сила на звука се появява изкривяване – недостатъци, които стават очевидни в сравнение с конкуренти като Google Nest Mini.

Грешки и замръзвания не са необичайни, като някои устройства изискват често рестартиране или фабрично нулиране. Софтуерни актуализации, предназначени да решат тези проблеми, понякога ги влошават, оставяйки потребителите с устройство, което прилича повече на бета-версия, отколкото на завършен продукт.

Потенциалът на Echo Dot за умен дом е ограничен без допълнителни инвестиции. Той няма вграден Zigbee център (за разлика от Echo Plus), което означава, че потребителите трябва да закупят отделни хъбове или устройства, за да отключат пълната му функционалност – скрита цена, която изненадва някои купувачи.

Високият процент на връщане на Echo Dot може да се отдаде на съчетание от технически, експериментални и възприятийни фактори. Проблемите със свързаността и софтуера са на първо място. Когато устройство, рекламирано заради удобството му, не успява да остане онлайн или да изпълнява основни команди, то губи смисъла си. За потребители, които очакват висококачествен звук или напреднала автоматизация, Echo Dot не оправдава надеждите. Неговият бюджетен характер предполага компромиси. А в ера на повишена осведоменост за сигурността на данните функцията за постоянно слушане на Echo Dot е пречка за някои. Освен това пибералната политика за връщане на Amazon – предлагаща безплатни връщания в рамките на 30 дни, улеснява хората в решението и им дава време.

За тези, разочаровани от Echo Dot, Google Nest Mini (2-ро поколение) предлага убедителна алтернатива. На сходна цена от $ 49,99, той решава много от проблемите на Echo Dot. Nest Mini се гордее с по-добра Wi-Fi производителност, с по-малко съобщени прекъсвания благодарение на оптимизацията на мрежата от Google. Има и по-добро разпознаване на глас, а по-голям 40-милиметров драйвер осигурява по-богат звук с по-дълбок бас. И поддържа Youtube и YouTube Music.