Видеонаблюдения вече има на 52 гари и 11 жп спирки, обявили за поръчка за камери на още 162. Монтират ги и в локомотиви, които да снимат и вътре и отвън

Купуваме дрегери с лицево разпознаване за употреба на алкохол в локомотиви и мотриси.  Машините няма да тръгват, ако машинистът е употребил алкохол. Ще има рамки-дрегери за диспечери,  вратата на залата за управление ще се отваря, само ако служителят на смяна не е употребил алкохол. Въвежда се график за проверка за наркотици, като ще се правят и инцидентни инспекции. Това обяви министърът на транспорта Гроздан Караджов, който отчете на пресконференция спешни, кратко- и средносрочни мерки за безопасност в железопътния транспорт, които бяха взети след челния сблъсък на два влака край София, при който загина двама машинисти, а шестима бяха ранени. Катастрофата става ден преди Караджов да бъде назначен за министър.

Днес отчитаме спешните (със срок от месец за изпълнение) и част от краткосрочните (6 месеца изпълнение) мерки, заяви той, като обобщи - има светлина в жп тунела.

Спешните са изпълнени 100%, средносрочните се изпълняват даже преди графика. 

Първите положителни резултати:

-  Общият брой на произшествията (значими и незначими) за периода януари-април 2025 г. спрямо предходните 4 месеца е намалял с почти 40% - от 129 на 74 случая.

- общият брой на всички инциденти са намалели с 23% - от 22 на 17 случая;

- общият брой на всички ситуации, близки до инциденти, са намалели с 29% - от 220 на 156 случая.

 Надяваме се това да е тенденцията, защото мерките за безопасност не само ще продължат да се прилагат, но и ще се разширяват.

Какво е направено досега?

Караджов е издал заповед да се спазват в НКЖИ и БДЖ закона и нормативните актове. Той  уточни, че това може да изглежда странно, но дотам сме се докарали. 

"Още в първите дни като министър бях шокиран от някои драстични нарушения на елементарни правила за безопасност, като преминаване на червен светофор. При това се оказа, че това е масово, а не изключение. Това веднага бе изрично забранено, освен в изключителни случаи и то с подписан Образец 2А", заяви той. Някои приели неговата заповед за сведение и продължили по старому. От 25 януари, откогато е заповедта, досега има 4 случая на преминаване на червен светофор - 1 през януари, 2 през февруари и 1 през март. Нарушителите са наказани дисциплинарно - с понижение и дори уволнение. От 17 март такива нарушения няма. 

От НКЖИ  за сериозно нарушение на правилата през февруари са уволнени два души, през март - един. С някои се разделихме "по взаимно съгласие". За съжаление, продължава да има нарушения и на трудовата дисциплина, и на мерките за сигурност, макар те да стават все по-дребни. Затова и наказанията ще продължат, като те ще са съобразени с тежестта. Предвид окуражаващата статистика, ще се налагат наказания според Кодекса на труда, а не по правилото за нулева толерантност, което въведох през януари, уточни министърът.

 Вече е създадена и от юни ще бъде общодостъпна на сайта на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация"  база данни за показателите по безопасността и система за наказания на нарушителите. Така ще се вижда от всички дали става дума за системни нарушения или за инцидентни. Към рецидивистите ще продължа да имам нулева толерантност.

 Предприети са мерки за елиминиране на човешкия фактор, там, където преминаването на композициите се регулира ръчно:

- На индустриалните клонове ще има монтирани автоматични изхвъргачки, които ще регулират преминаването на композициите. На 15 от общо 22 индустриални клона вече са монтирани такива, на 7 има проблем с електрониката и затова е въведена по-стриктна процедура за преминаване на композициите от клона към магистралния път.

- При участъци в ремонт и при т.нар. "развързани гари" ще има временни пултове за контрол, които ще се местят там, където е нужно.

 Министърът е изненадан, че от 2002 г., когато влиза в сила Законът за железопътния транспорт, не е правена оценка за въздействието му и особено в частта на безопасността. Сега такава оценка бе направена, уточни той.

- В резултат  се подготвят промени в наредбите, с които ще бъдат актуализирани всички мерки за безопасност.

- Търси се възможност да се осигурят необходимите средства за назначаване на още 44 инспектори по безопасността в ИАЖА, включително и чрез вътрешни резерви.

- Вече е проведено извънредно обучение на 100% от служителите по безопасността към БДЖ и НКЖИ.

 Караджов отчете и други мерки за безопасност

Започнало е монтирането на камери по гарите

- към края на април 2025 г. вече ги има в 52 гари и 11 жп спирки - общо 63 локации. Обявени са поръчки за закупуване на камери за още 162 гари.

Монтират се камери в локомотивите, които ще са двустранни - ще има аудио и видео запис вътре в кабината и отвън. Три от локомотивите вече са оборудвани, пусната е обществена поръчка за още 20. В следващите години ще се осигурят средства за оборудване на останалите локомотиви и мотриси, ако е необходимо.

Слагат видео наблюдение на прелезите, които са неохраняеми или са само със светлинен и звуков сигнал. Министърът се обърна с призив към гражданите да не преминават на червено. "Пет минути бързане може да им струва живота и здравето! Последните инциденти се случиха, точно защото граждани решават да преминат през прелез на червен сигнал или на неразрешено място", каза още той.

Голямата му изненада била, че няма нужда да се закупува GPS система за планиране, документиране и отчитане на жп трафика. "Оказа се, че вече е изградена такава система, но кой знае защо никога не е ползвана. При това системата мери не само скорост и позиция на влаковете, но и нивото на горивото, колко е заредено и колко е разходено. И може да се използва като превенция и срещу кражбите на гориво от БДЖ, които са голям проблем", коментира още той.

Системата за управление на влаковото движение вече се свързва с GPS системата. Първо ще бъде свързан участъкът Пловдив - Бургас. 

 GPS на локомотива се подават автоматично към системата за управление на влаковете, като има информация и за планираното и прогнозното им  движение. Така диспечерът получава цялостната картина на движението в неговия участък в реално време. Той ще вижда номера на влака, номера на локомотива, времето на последното получаване на данни от GPS, географски координати, скорост на движение. На базата на тези данни ще се изобразява местоположението на локомотива върху графика на движението на влаковете. 

Отчитайки всичко това, искам да благодаря на всички служители на БДЖ и НКЖИ, които всеки ден полагат усилия жп транспортът у нас да е безопасен.

Помощ от Европейския съюз за безопасността

Още през януари проведох разговори с Европейската комисия и поисках помощ от международни консултанти, които да направят обстоен преглед на системата за безопасност в жп транспорта. Имаме договореност с Jaspers, които ще направят анализ на всички отделни компоненти на системата и ще дадат своите препоръки за въвеждане на процедури за безопасност и съответно инвестиции в безопасност. Работим с експерти от Европейската инвестиционна банка, които се занимават с жп транспорт и целия наличен опит на банката ще бъде мобилизиран за тази задача, уточни още той.

Отчет за изпълнение на мерките за безопасност в железопътния транспорт.

Posted by Министерство на транспорта и съобщенията on Tuesday 13 May 2025