Гроздан Караджов смята, че публично-частното

партньорство ще запали икономическия двигател

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов иска частни капитали в строителството на магистрали, тунели, релси. Това стана ясно от негова публикация в профила му във фейсбук.

“Във времена, в които държавата не разполага със средства за големи инфраструктурни проекти, трябва да потърсим алтернативни начини за финансиране, по които да се изградят мечтаните за България проекти”, написа той.

Само преди дни при отчета на правителството и в отговор на въпрос на “24 часа” за американски капитали в “Балкански поток” премиерът Росен Желязков заяви, че още от първия ден Караджов не е спирал да настоява за публично-частно партньорство в България.

В петък вицепремиерът пише, че поне на три места Южна и Северна България трябва да се свържат с тунели както за железопътни, така и за автомобилни превози.

“Автомагистрала “Черно море” от две десетилетия чака, защото няма пари за нея. Така е и за магистралата от границата със Северна Македония през Дупница. Нямаме тунели в района на Централен Балкан, нито на запад в района на София”, пише Караджов.

“Има много обекти, които са се превърнали в химера, едни хора десетилетия наред чакат язовири срещу безводието, други - магистрали, трети - железница. Ако продължаваме да чакаме, ще минат поколения, преди някой да види резултата”, пише министърът.

В такива моменти хората се обръщат към публично-частното партньорство (ПЧП), което е уредено в Закона за концесиите, смята той и прави разграничението между концесии за пътища и железници и тези за води и полезни изкопаеми. При вторите продуктите изчезват, докато при първите построеното остава за държавата и за гражданите. ПЧП е широко застъпен инструмент в европейските страни. Според Караджов процедурите са изключително прозрачни. Държавата ясно заявява целите си и поставя критерии за избор на концесионер. Интересът ѝ е да избере най-добрия. Караджов дава примери с концесиите на летищата в София, Варна и Бургас, пристанище Бургас, няколко от пристанищата по Дунав, които работели чудесно, а държавата получавала концесионни възнаграждения.

“Убеден съм, че този подход с публично-частното партньорство ще запали икономическия двигател на България”, смята вицепремиерът.