От 2027 г. новата европейска система за данък върху въглеродните емисии - ETS II, ще увеличи цените на горивата. Целта на Брюксел е да принуди хората да си купуват електрически автомобили за сметка на бензинови и дезилови. Така карането на коли с двигател с вътрешно горене ще струва на шофьорите няколкостотин евро повече годишно.

След като определи 2035 г. като край на продажбите на нови бензинови, дизелови или хибридни автомобили, Европейският съюз въведе и нов етап в политиката си за климата: системата ETS II, която се очаква да влезе в сила през 2027 г.

Неговият принцип е да разшири европейския пазар на въглеродни емисии до секторите на автомобилния транспорт и отоплението на жилища. С други думи - да накара шофьорите да плащат повече за емисиите на CO2, свързани с използването на изкопаеми горива. Макар че тази мярка може да изглежда само техническа, тя има много реални последици за шофьорите. Всъщност, според първоначалните оценки, цената на литър бензин или дизел може да се увеличи с поне 25 евроцента до 2030 г. само от новия еко данък.

Системата ETS II ще бъде добавена към съществуващите данъци върху горивата. Всеки изгорен литър ще представлява измерима емисия на CO2, облагана с данък по цена, определена на пазара на въглеродни емисии. Ако тази цена достигне 60 евро/т CO2, както очаква Комисията, годишният бюджет на европейските шофьори ще се увеличи с над 400 евро за изминати 15 000 км, според изчисления на TestAchat.