Кобалт, литий, графит, които са ключови суровини за производството на батерии за електрически коли, стават по-достъпни, въпреки силното търсене. Това пише в оповестен днес доклад на Международната агенция за енергията (МАЕ), цитиран от ДПА е БТА.
"Значителното увеличение на предлагането, водено от Китай, Индонезия и някои региони в Африка, оказа натиск за понижаване на цените, особено на металите за (производство) батерии", пише в доклада.
Цената на лития се повиши осем пъти между 2021 и 2022 г., но спадна с повече от 80 на сто от 2023 г. насам. Цената на графита, кобалта и никела също се е понижила.
Увеличеното предлагане се дължи главно на три държави - по-високите производства и добив на кобалт в Демократична република Конго, на никел в Индонезия и на графит и редкоземни минерали от Китай, отчита МАЕ.
Средният пазарен дял на трите водещи държави в добивната промишленост за ключови енергийни минерали се е увеличил от 73 на сто през 2020 г. до 77 на сто през 2024 г., като литият представлява "сериозно изключение", като основна част от ръста на доставките идва от развиващи се производители като Аржентина и Зимбабве, пише в доклада.
Голямата концентрация на предлагането в няколко държави може обаче да представлява значителни рискове за потребителите, предупреди МАЕ.
"Дори на добре снабден пазар, веригите за доставки на критични минерали (които са от съществено значение за производството на електрически превозни средства) могат да бъдат силно уязвими към сътресения при доставките, независимо дали са причинени от екстремни метеорологични условия, техническа повреда или търговски смущения", обяви в доклада изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол.