Трябват поне 10 работни (16 календарни) дни, за да разградите качествено стреса
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Вашата компания не е от тези, в които цели екипи излизат едновременно в лятна ваканция. И шефът ви не е от тези, които искат още през януари служителите да планират кога през годината ще вземат отпуски. Май отминава, а с колегите не сте се договорили кой кога ще почива. Като наближат юли и август, пак ще има спорове и ще трябва да правите компромиси.
Това е случай, в който си заслужава да поемете роля извън длъжностната характеристика и да предложите на колегите да си направите график. Така ще избегнете конфликти и на никого няма да се налага да отстъпва от онези поне 10 работни дни, които според научните изследвания са минимално необходими за възстановяване на енергията.
Заедно с уикендите се получават 16 календарни дни ваканция и този брой е важен, за да избегнете т.нар. болестен синдром на свободното време.
Според проучванията на организма са нужни 11 дни, за да разгради качествено хормоните на стреса. Психологическото състояние започва плавно да се подобрява след началото на почивката и кулминацията настъпва към осмия ден. После трябват още няколко дни, за да дозаредите батериите. Ако прекъснете процеса, рискувате дори да се разболеете.
Учените обясняват разбираемо какво се случва в отпускарския организъм.
В първите дни заради смяната на ритъма човек се чувства като болен, докато се адаптира от работа към почивка. Тази причина за синдрома е психосоматична.
Но не е само тя. Човек, който работи под стрес, има висок адреналин. В резултат имунната система действа на високи обороти. Като стресът намалее, тя използва случая, за да си почине. Защитните сили отслабват и могат да се обадят разни функционални проблеми. Трябва да се даде възможност на организма да се възстанови. Иначе му е трудна обратната адаптация - от отпускарски към работен ритъм. Тогава болестният синдром на свободното време може да се превърне в истинска болест.
Естествено, колко бързо ще свалите напрежението през отпуската зависи и от това колко сте се напрегнали в дните преди нея.
За да не стигнете изплезили език от изтощение до ваканцията, поне две седмици предварително си съставете два списъка.
В първия списък включете задачите, които предстои непременно да свършите. Във втория отбележете проблемите, които могат да възникнат, докато ви няма.
Две седмици са ориентировъчен срок. Ако имате много ангажименти, може и да не ви стигнат. Тогава започнете още по-рано, за да не ви споходи предотпускарски синдром - да имате толкова работа, че през отпуската да сте като замаяни. Докато излезате от стреса, докато започнете да релаксирате и тя свършила.
По първия списък си разпределете правилно времето - трябва да успеете да отметнете всички задачи, и то качествено, за да не ви търсят през отпуската. Най-добре графикът да е подробен, ден по ден, час по час. Предвидете и резервно време. Когато човек е най-претрупан, все изниква нещо непредвидено.
По втория списък действайте превантивно така, че проблемите да не възникнат. Познавате си работата, знаете къде са "тънките" места. Постарайте да оставите достатъчно изчерпателна информация за колегата, който ще ви замества. Опишете я в мейл или друг вид документ, който може да послужи за справка, докато ви няма. Ако е нужно, обяснете и устно детайлите на шефа или на колегата, който ще поеме вашите отговорности.
Три дни преди ваканцията напомнете, че заминавате, и призовете всички, на които сте нужни за работа, да побързат.
Не приемайте в последния момент да ви стоварят задачи, които могат да изчакат до връщането ви, или такива, които колегата ви може да свърши. Мнозина шефове обичат да накарат служителите да си отработят ваканцията, като си поемат всички задължения с цената на извънреден труд. Не се поддавайте на това. Добрият мениджър е длъжен да създаде условия, за да използват служителите почивките, полагащи им се по закон.
Не се хващайте и на комплименти "Хайде направи и това, ти можеш най-добре, не го оставяй на Иванов/а, няма да се справи". То е ясно, че сте най-компетентни да си изпълнявате задълженията, но надали сте незаменими. Пък и да сте, не можете да работите по 12 часа на ден, за да "заслужите" отпуска.
В последния работен ден не забравяйте, че мейлът ви трябва да връща автоматично съобщение, което информира докога сте в отпуска и с кого от колегите да се свържат през това време деловите ви партньори.
Предупредете шефа и колегите, че се надявате да няма спешен случай, който налага да си контактувате. Ако има, нека ви пратят съобщение. Но ще си проверявате всякаквите канали за комуникация само веднъж на ден.
Ако не прекъснете връзката, ако не изгоните работата от главата си, няма да си починете. Рискувате здравето, а и кариерата си. Защото като не сте си починали, не сте продуктивни.
- Правилното разпределение на 16-те календарни дни
Учените съветват как да разпределите 16-те дни, за да си отдъхнете максимално добре. Оставете съботата за спокойна подготовка на пътуването. В неделя пътувайте. В следващите 11 дни се отпуснете. Предвидете един ден за връщане и два, в които ще се отпуснете вкъщи.
Така ще влезете плавно в нормалния ритъм. Ако директно от колата или самолета влетите в службата, идва следотпускарският синдром - непродуктивност заради липсата на адаптация от ваканционно към делово темпо.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Защо поколението Z е предизвикателство за мениджърите от поколенията X и Y
Как да привлечете професионалния късмет с малко научно доказана магия
5 типа задачи, които помагат да вървите напред и нагоре в професията
Рецепти да се подложите на дигитален детокс и да вдигнете продуктивността си
6 причини да игнорирате социалните мрежи и да увеличите професионалния си успех
Не убивайте комар с меч (по Конфуций) и в деловите отношения
Мозъкът не е безпогрешна машина - склонен е да лъже и да проваля успеха
6 отличителни черти на силната психика, която помага за професионален успех
Ако не многословите, общувате по-убедително и получавате вечно „Да" от колеги
Как да познаете, че работите с шеф нарцис и кога си заслужава да го търпите
Научно доказано: От много екипност се оглупява