Комисиите за защита наконкуренцията и за защита напотребителите ще публикуват вреално време цени на продукти

Държавата ще бъде безпощадна към всеки опит на търговци спекулативно да вдигат цените преди и след приемането на еврото. Това гарантираха на обща пресконференция два от най-важните регулаторни органа у нас - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Под техния засилен контрол ще попаднат храни, горива, лекарства, е-услуги, телекоми и банки. Това съобщи новият председател на КЗК Росен Карадимов. Той обясни, че КЗК ще инициира много бързи анализи на тези невралгични пазари. Ще се правят и проверки за забранени съгласувани практики, забранени споразумения и за господстващо положение.

По думите му особено внимание ще бъде обърнато на доставките и веригата на храните. Целта е

да не се допуснат забранени споразумения,

които биха довели до повишаване на цените.

Тази среща е първата между два от ключовите регулатори, регламентирани в рамките на Закона за приемането на еврото. Амбицията ни е съвместно с другите структури тези срещи да продължат да се разширяват, така че в един момент всички органи като НАП, КФН, БНБ да обединят усилията си, така че да постигнем крайния резултат. Той е да не допуснем спекулативен ръст в цените с оправдание въвеждане на еврото, обясни Карадимов.

Санкционният режим на КЗК е достатъчно солиден, за да може тя да реализира своите правомощия, и с това всеки търговец у нас е наясно. Друг е въпросът за интензивността и ефективността, с които той ще бъде налаган, каза още той .

И даде пример, че ако един магазин закръгли 2 лева на 2 евро, хората веднага ще отидат до съседния. Но ако и той направи същото, то КЗК ще влезе в ролята си с цялата си мощ.

Това, което започва, се случва за първи път. Правата на хората ще бъдат защитени. Не само чрез правомощията на КЗП, а и чрез проследяването на това да има един справедлив, открит и конкурентен пазар в сферите, които г-н Карадимов спомена. В тези сфери ще работим съвместно, допълни Мария Филипова.

Тя обясни, че от страна на Комисията за защита на потребителите започва кампания както по места, така и чрез всички дигитални канали – телевизия, радио, интернет, за да се достигне до всеки човек. Ще бъде обяснено кои са основните задължения както на търговците, така и на потребителите.

Дигиталната кампания ще започне при излизането на конвергентния доклад, в случай че е положителен. Предвижда се

да продължи един месец

Моята задача е да достигна до всяко едно населено място в рамките на 30 дни, 300 населени места, където ще чуем не само въпросите на потребителите, но и въпросите на търговците, ще дадем необходимите отговори, за да има предвидимост, прозрачност и яснота, категорична бе Филипова.

Освен това в сайта на КЗК ще има линк, който препраща към сайта на КЗП. Там в реално време в графики ще бъдат следени цените, включително ще се прави сравнение между отделните вериги на определен брой продукти, който все още се уточнява.

Филипова даде да се разбере и че ще използва максимално инструментариума на комисията, за да предотврати нелоялните практики.

Искам да кажа на хората, че всеки опит на икономически субект на територията на страната, който се опита да осъществи спекулативно завишаване на цените, недобра търговска практика, автоматично ще бъде принуден да я преустанови с принудителна административна мярка. Не само ще бъде преустановена, но отделно от това ще задължа търговския субект да възстанови вредите, които е причинил на всеки един човек, закани се тя.

В момента законът предвижда нелоялните търговски практики

да се санкционират с до 50 000 лв.

за всяко едно нарушение.

Започнали сме работа с търговците много отдавна, говорим за начина, по който системите им да бъдат направени така, че да заработят в двете валути в периода, в който е двойното обявяване на цените. Смятам, че са достатъчно подготвени и няма да допусна никаква грешка по отношение на потребителското законодателство и нарушаването на правата на хората, заключи Филипова.