Неподредеността вероятно е в характера му. Най-силните ви козове да го убеждавате са, че подредеността облекчава живота и вдига репутацията

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Край, писна ви. Отивате да се оплачете на шефа и да заявите, че с колегата Владимиров отказвате да работите. Той е г-н Хаос. За пореден път тази седмица се налага да търсите нещо, което е много нужно за работата, а колегата неизвестно къде го е оставил и всички се докарвате до огромен стрес. После се оказва, че е изпълнявал ангажиментите си по общата ви задача в някакъв свой си ред, без да се съобразява, че по този начин ви спъва да си свършите вашата част.

Той е способен професионалист, много е креативен - измисля нестандартни решения на проблеми, допринася за успеха, но е ужасно разхвърлян. А ви се налага непрекъснато да изпълнявате общи задачи и всеки път треперите, че заради неговата хаотичност няма да успеете навреме или ще претърпите провал заради лошо качество.

Щом колегата ви все пак е ценен, преди да заявите на шефа, че отказвате да работите с него, може да начертаете стратегия как да се опитате да му "продадете" ползата от подреденост. Но не си въобразявайте, че тотално ще го промените.

Според психолозите разхвърляността и подредеността са черти от характера. Колегата ви е зрял човек с изградени навици, на възраст, на която няма да му вдъхнете неистов стремеж към ред, както и да се опитвате да го убеждавате или да го плашите, включително и че ще се оплачете от него на шефовете. Трябва да заложите на практичността - да му изтъкнете какво печели, като имате предвид, че на него бъркотията не му пречи, тя си му е естествена наклонност.

Преди това обаче помислете за какво може да е признак хаотичността на колегата - за духовна незрялост, за егоизъм, за бунт. Тогава ще сте съвсем наясно какви аргументи да използвате в опитите да го убедите в ползата от подреденост.

От разпиляността могат да се правят изводи за характера и за моментното психологическо състояние, уверяват експертите.

Най-често хаосът е признак за известна духовна незрялост. Макар да съзнава, че той му създава редица неудобства, колегата не се захваща да подреди, оправдава се, че си се оправя отлично в безпорядъка, че това е творчески хаос. Липсват му работливост и старание, които вероятно проявява и в много други неща от професията и живота си, обясняват специалистите. Дано не е от онези, които имат т.нар. синдром на Питър Пан, т.е. рядко изпълнява ангажиментите си навреме и качествено.

Неподредеността може да издава, че колегата ви е доминиран от собствените си желания. Не слага нищо на мястото му, не изпълнява задълженията си по общите задачи в нужния ред, въпреки че така създава неудобства за останалите хора в екипа. Той е егоист, не е готов да се съобразява с другите, а това вероятно крие и още опасности при общата ви работа с него.

Ако колегата ви внезапно стане извънредно разхвърлян, може да е затрупан от някакви проблеми, мисли за тях и не съзнава какво извършва в действителност. Трябва деликатно да се осведомите какво го мъчи и евентуално да помогнете.

Има и друга вероятност - хаосът да е бунт, осъзнат или не. Чрез него заявява "Аз пък няма да спазвам никакъв ред". По този начин изразява недоволството си от нещо в работата. Добре е да разберете от какво и да се опитате да го убедите, че не е продуктивно да въстава срещу проблема точно пък с хаотичност, която затруднява общата ви работа.

Най-трудно е да постигнете някаква промяна с колега, на когото хаосът му идва отвътре. Все пак опитайте да го мотивирате с аргумента, че редът облекчава неговия и вашия живот.

Това ви е силен коз. Всички в екипа сте свръхзаети. Няма нужда да си увеличавате стреса от натоварения ден, като търсите това-онова. Защо да си го причинявате, като е много по-лесно всичко да си е на точното място.

Колега ви ще разбере този аргумент лесно. Само че ще му е трудно да го изпълнява на практика. Затова обсъдете и създайте въпросните точни места – физически или виртуални. Известно време даже му помагайте да подрежда, докато си създаде навик.

Не е ваше задължение да превъзпитавате колега, но щом се налага за по-успешната ви обща работа, пробвайте да сте търпеливи и подкрепящи. Може постепенно той да започне да схваща подреденността като спасение от стрес. И като пестене на време - знае къде е нужният документ или инструмент, не го търси. И като удобство - не влиза в конфликт с другите от екипа, на които също губи времето със своята хаотичност. Това също е силен коз – добрите отношения.

Третият силен коз е репутацията му – в професионалния живот хората не гледат с добро око на разхвърляните.

Дори колегата ви да е от тези, които твърдят, че прекрасно си се оправят в своя хаос, той дълбоко в себе си съзнава, че не е съвсем така. Просто няма воля да се бори с тази черта от характера си, превърната в лош навик. Помогнете още малко на решителността му, като изтъкнете теорията на психолозите, че редът или хаосът в заобикалящата среда говори за ред или хаос в главата на човек, за самоорганизацията и самодисциплината му, за мотивацията му. И нищо чудно, че шефът да съди зле за работната му мотивация по разхвърляното му бюро, документация и т.н. Въпреки че г-н Хаос не е немотивиран, а това е "творчески безпорядък".

И опасността от непрежалими загуби изтъкнете. Вероятно има достатъчно случаи, когато сте търсили нещо спешно необходимо, а то не е изскачало отникъде. Е, после се е намирало, но след дъжд качулка. Или сте изтръпвали, че колегата е загубил важен документ, а не просто го е забутал някъде.

Освен че тези инциденти са причина за излишен стрес, поднесете още едно допълнение - в безпорядъка има риск наистина да изчезне нещо важно, чието възстановяване ще струва нерви, време, пари. Или изобщо няма да е възможно.

Изтъкнете на колегата си аргументи за ползите от подредеността, но и проявете гъвкавост, ако на него стремежът към ред не му е вроден. Затова се опитайте така да разпределяте кой какво върши по общите ви задачи, че да използвате силните страни на всеки от екипа.

Подреждайте вие, а пък на него оставяйте други отговорности, с които ще се справи по-успешно.

След като знаете, че може да започне да изпълнява ангажиментите си в общата ви задача по някакъв свой си ред, специално се договаряйте за срок, в който ще са готови нещата, нужни на вас, за да си свършите вие работата.

Е, ако нищо не помогне, наистина се оплачете на шефа, за да не търпите вреди от колега Хаос. 

В "Точният човек" можете да прочетете още:

7 урока по професионална ефективност от бебетата

С колко отпуска бягате от болестния "синдром на свободното време"

Защо поколението Z е предизвикателство за мениджърите от поколенията X и Y

Как да привлечете професионалния късмет с малко научно доказана магия

5 типа задачи, които помагат да вървите напред и нагоре в професията

Рецепти да се подложите на дигитален детокс и да вдигнете продуктивността си

6 причини да игнорирате социалните мрежи и да увеличите професионалния си успех

Не убивайте комар с меч (по Конфуций) и в деловите отношения

Мозъкът не е безпогрешна машина - склонен е да лъже и да проваля успеха

6 отличителни черти на силната психика, която помага за професионален успех

Ако не многословите, общувате по-убедително и получавате вечно „Да" от колеги

Как да познаете, че работите с шеф нарцис и кога си заслужава да го търпите