Той е част от модернизацията на най-тежкия железопътния участък - Елин Пелин – Костенец по направлението София - Пловдив. Модернизацията на жп магистралата в тази отсечка струва 1,3 млрд. лв.

Специалисти от Центъра за научни изследвания и проектиране (ЦНИП) при Университета по архитектура, строителство и геодезия влязоха днес в тунела при Вакарел и започнаха работа по геоложкия модел и конструктивен анализ, който да покаже правилната технология за продължаване на строителството на останалите 8600 м от него.

Двутръбният Тунел №2, част от модернизацията на железопътния участък Елин Пелин – Костенец,  той е с обща дължина 13 200 м, от които 4600 м са прокопани. При строителството му се появили непредвидени геоложки затруднения и необходимост от допълнително укрепване, за да се гарантира стабилността на строежа. С двете си тръби това е най-дългия тунел, какъвто от десетилетия не е прокопаван. 

В едномесечен срок се очаква експертното становище, което да покаже дали е необходимо допълнително проектиране или е възможно строителството да продължи по начина на укрепване от експерименталния 170 - метров участък.

Модернизацията на участъка Елин Пелин - Костенец, който е част от направлението София – Пловдив, е най-големият проект, финансиран по Оперативна програма "Транспорт и транспортна свързаност", като общата му стойност възлиза на 1,3 млрд. лв. с националното съфинансиране. Строителството на железопътната магистрала от София до Бургас трябва да приключи до 2030 г.