Няма обаче да е скоро. Земята съдържа огромни количества от химичния елемент, които ще стигнат за 170 000 години
Представен преди десетина години като солидно решение за мобилност с ниски въглеродни емисии, водородният автомобил вече не е на мода. През цялата 2024 г. автомобилите, задвижвани с H2, отбелязаха спад от 21,6% в световен мащаб, като са продадени само 12 866 бройки според статистиката на южнокорейската фирма SNE Research.
Toyota, шампион на водородните автомобили от самото начало, е най-много засегната, със спад от 55,8%. Но това не обезкуражава производителя, който планира наследник на своя масов модел Mirai. Същото важи и за Hyundai, които наскоро представиха нов Nexo, докато Honda все още конвертират своя CR-V в горивна клетка. BMW също не се отрича от водорода като гориво на бъдещето и инвестира милиони в нови разработки.

Но какъв е проблемът с водорода? Съвсем просто е: неговото
производство, което е много скъпо и енергоемко
За да бъде водородът интересен енергиен източник за бъдещето, е от съществено значение той да се произвежда от възобновяеми енергийни източници. Това е така нареченият “зелен” водород.
В момента обаче по-голямата част от водорода се произвежда от петролни продукти (наричан черен, сив, син водород) или ядрени (розов). Това са процеси, които отделят въглерод и следователно намаляват интереса към шофирането с водород. Например счита се, че при сивия водород един килограм произведен H2 отделя десет килограма CO2. Определено не е екологично.
Досега се е твърдяло, че водородът не съществува в естественото си състояние. И затова трябва да се произвежда - главно чрез електролизни процеси.
Всъщност водородът в естественото си състояние, наричано “геоложко”, наистина съществува. Нарича се бял водород. Това е известно на учените от 70-те години на миналия век, които са успели да го открият тук-там на дъното на океаните или в континенталната кора. Този водород, изглежда, идва главно от реакцията на водата върху богати на желязо или силно радиоактивни скали, което причинява окисляването на желязото и отделянето на водороден газ.
Наличието на този бял водород привлича все по-голям интерес. Техниките за неговата експлоатация все още не са добре развити, но
проекти за проучвателни сондажи са започнати по целия свят
- в Австралия, САЩ и във Франция, където е открито потенциално находище в атлантическите Пиренеи.
Преди броени дни френски геолози обявиха, че са открили находище от 46 милиона тона природен водород, докато целият свят е консумирал 90 милиона тона водород през 2022 г.
В резултат на това изследователи от университетите в Оксфорд и Дърам (Великобритания), както и в Торонто (Канада), са съставили списък на условията, благоприятстващи образуването на бял водород, и карта на териториите, където е най-вероятно да бъдат открити тези находища.
Според техните открития Земята може да съдържа такива ресурси от бял водород, че енергийните нужди да бъдат задоволени за 170 000 години!
Тези съвсем скорошни разкрития хвърлят нова светлина върху водорода и потенциалното му приложение в промишлеността и транспорта, включително аеронавтиката и, разбира се, автомобилната индустрия.
Картографирането на находищата може да бъде гигантски скок в историята на енергетиката.
Въпреки това търсенето на бял водород няма да бъде лесно. Защото ще е необходимо да се разработят техники за добив, което ще отнеме време. И ще изисква много различни стратегии от тези, използвани за добив на нефт. Всъщност картата, която показва потенциални находища,
не гарантира, че ще попаднете на водороден балон
Защото някои от тях може да са празни поради микроби, обичащи H2.
Колите, задвижвани с бял водород, няма да се появят скоро. Въпреки това се предполага, че тези съобщения за потенциалната наличност на природен водород по целия свят ще насърчат производителите да продължат да се интересуват и да разработват автомобили с горивни клетки.

Перспективата за колосални резерви няма да попречи на производителите да продължат да работят върху ефективността на горивните клетки, която досега достига едва 40% (в сравнение с над 90% за електрически двигател).