Въвеждат квоти за емисии и в транспорта от 2027-а
Компенсации ще има от Социалния фонд за климата, но само за най-бедните
Бизнесът в Чехия, Унгария, Полша, Естония и Словакия, а към тях се очаква да се присъедини и България, може да промени европейската политика в областта на климата и декарбонизацията.
Представители на асоциациите на превозвачи, фирми от петролния и пътностроителния сектор на пет държави са изпратили до Европейската комисия искане администрацията в Брюксел да преразгледа много от правилата, залегнали в Зелената сделка. Става въпрос за директиви и регламенти, които би трябвало да намалят емисиите на парникови газове с 55% до 2030 г. Те обаче
удрят по цените на транспорта, горивата и отоплението
Транспортният сектор например дава около 5% от БВП на ЕС и осигурява работа на повече от 10 млн. души. А в този бизнес четири от петте държави с най-голям брой международни товарни превозвачи са от Централна и Източна Европа и представляват около 250 000 предприятия.
В искането до ЕК от браншовите организации посочват, че забраната на превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. няма да помогне да се постигнат климатичните цели. Фокусът по-скоро трябва да е върху устойчивите възобновяеми горива наред с електрификацията. Такива са например дизел, произведен от мазнини и растителни масла, смесите от електронни горива с биогорива и други. За да демонстрират възможностите им, инициативата Tour d'Europe организира пътуване на лекотоварни и тежкотоварни автомобили из 20 държави в ЕС. Те използват възобновяеми горива, а на 13 юни камионите ще бъдат и в София на площад "Ал. Батенберг". Последното събитие от Tour d'Europe е на 23 юни - представяне на доклад с подробни констатации по проекта в Европейския парламент.
Бизнесът от Централна и Източна Европа настоява още да се преразгледа въвеждането от 2027 г. на квоти за емисии в транспортния сектор и за сградите. Посочва се още, че пътните такси са се увеличили значително през последните години, но допълнителните приходи често се използвали за кръстосано финансиране на други сектори.
Подкрепяме исканията на колегите, но смятаме, че
те трябва да са по-твърди,
заяви Светослав Бенчев - председател на Българската петролна и газова асоциация. Според него, ако се приложат всички изисквания в сегашния им вид, ще има значително увеличение на горивата. Въвеждането на квоти за емисии в сектора заедно с подготвяните нови акцизи ще вдигнат цените на горивата с поне 1 лев на литър, посочи Бенчев. Това ще оскъпи и всички останали стоки заради по-големите разходи за транспорт. Въвеждането на квоти за сградите пък ще доведе по по-големи сметки за отопление.
От МОСВ заявиха, че се подготвя законопроект, който да транспонира в пълна степен изискванията на евродирективата за квотите. Единствената възможност за нейното отлагане била с 1 година, ако има изключително високи цени на енергията. Поради това страната ни ще очаква финансиране от Социалния фонд за климата, който ще се финансира с част от приходите. Парите обаче ще се използват за компенсации само на социално слаби домакинства. Според източници от правителството държавите от Източна Европа ще се търсят разговори с ЕК, за да предоговорят част от задълженията по Зелената сделка.