Договорите на жп превозвачите с държавата
ще са за 12 години

От декември 2026 г. у нас се очаква да тръгнат и частни пътнически влакове, а кой ще ни вози до морето, ще стане ясно след търгове за разпределение на линиите.

Това става ясно от проект за възлагане на обществени превозни услуги с жп транспорта. Това е прословутият договор с държавата, която ще плаща, този път 12 години, за возенето на пътници с влакове. Предишният договор изтече в края на миналата година, но беше удължен с още една.

Основното в новите условия е, че

железопътната мрежа ще се дели между

трима превозвачи,

които ще подпишат договори с държавата след конкурс.

Започва се с експресните влакове, които са определени за западния превозвач. От картата се вижда, че експреси ще има не само от София до морето, но и до Русе и границата с Гърция.

Бързите влакове основно също са за западния превозвач, но с няколко изключения. Освен до морето той ще вози до границата с Гърция и Турция, до Видин и Русе. Този превозвач трябва да осигури и нощните влакове, които освен до Варна и Бургас пътуват и от София до Русе и Силистра.

Обгрижването на маршрута от Варна до Русе с бързи композиции е оставено за северния превозвач, той ще има влакове и от Русе до Горна Оряховица.

За южния превозвач е един кръг от Михайлово и Стара Загора през Карнобат до Варна, а оттам до Горна Оряховица, продължава през Балкана до Дъбово и оттам отново до Стара Загора.

Странно е, че ако пътник тръгне с бърз влак от Русе до Свиленград, трябва да смени трима превозвачи. От Русе до Горна Оряховица ще може да избере влак на западния или северния превозвач. Оттам през Балкана ще разчита на композиция на южния до Михайлово, а до границата - на западния оператор. Пътуване от Русе през Балкана до Свиленград без прекачване може да е с международен влак.

При пътническите (регионални и крайградски влакове) вече има по-отчетливо разделение на мрежата. Западна България на север до Горна Оряховица, а на юг до Димитровград е територия за западния превозвач.

Южният оператор ще вози от и до Пловдив, Стара Загора и Бургас, поема от Дъбово пътниците на северния превозвач, които от Русе с влак са минали през Стара планина.

Северният превозвач има маршрутите от Русе до Димитровград, от Горна Оряховица до Варна, от Варна до Русе и на юг до Карнобат. Негови ще са пътническите композиции за Добрич и Силистра.

Пътническите влакове на всички превозвачи ще обслужват и малки регионални линии.

От проекта за обществена поръчка става ясно и какви са параметрите на различните видове композиции.

Експресните влакове са с минимум първа

и втора класа,

с резервация на всички места, със средна скорост от поне 80 км/ч, маршрут над 100 км в посока, обслужват градове с над 20 000 души и/или кръстопътни гари. Предвижда се поетапно да се въвеждат от първата година на новите договори.

Бързите влакове са също минимум първа и втора класа, с резервация на местата, маршрут над 100 км в посока. Те обслужват част от гарите и спирките по маршрута.

Пътническите са с маршрут до 200 км в посока и

обслужват всички гари и спирки

по маршрута

Крайградските са до 100 км в посока и обслужват крайградските зони на административно-икономическите центрове. Международните пресичат държавната граница, но обслужват част от гарите и спирките по маршрута в страната.

Нощни влакове предлат легла и/или кушети за преспиване, с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница, и обслужват част от гарите и спирките по маршрута в страната, с разписание в два последователни календарни дни.

Предвижда се и частни превозвачи да получат част от новите поръчани влакове в зависимост от броя на пътниците, както и композиции на БДЖ, купени с пари на държавата. Те могат и да наемат влакове от БДЖ.

Към момента три фирми имат лиценз за пътнически жп превози. Това е пловдивската “Пимк рейл”, старозагорската “РейлИмпекс” и “Юнион Ивкони”. Досега не са пуснали влак.

В интервю за “24 часа” вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов за първи път открехна завесата за новия договор с държавата. Заяви, че два по-малки лота от мрежата ще бъдат за първите частни превозвачи, но големият лот ще остане за “БДЖ - Пътнически превози”. “Всеки друг вариант крие опасност от срив на пътническите превози в страната. Не е разумно изведнъж да се разпаднат съществуващите пътнически превози и да се дадат изцяло на нови превозвачи в национален мащаб. В нито една държава не е направено”, каза тогава той.

От проекта става ясно, че процедурата ще бъде открита до 31 юли, а оферти ще се приемат до 30 октомври. Договори с избраните превозвачи ще се сключат до 31 декември тази година. А реално превозите по договорите ще започнат на 13 декември 2026 г.

Договорите на жп

превозвачите с държавата

ще са за 12 години

МАРИЯНА БОЙКОВА

mjeleva@

24chasa.bg

Facebook

24 часа