Китай въведе разрешителни за износ на редкоземни елементи в отговор на Тръмп
Автомобилната индустрия все още не е излязла от дългия период на турбуленция, която продължава вече почти пет години, а над сектора виси още една заплаха. След проблемите с доставките на полупроводници и литий бизнесът има вероятност да се сблъска с друг недостиг. Това са редкоземните елементи, които са от съществено значение за електрическите автомобили, но не само.
След кризата заради ковид пандемията секторът е подложен на натиск, защото европейските политици решиха
да ускорят прехода към електрически автомобили
Те обаче се продават слабо главно поради високите цени. Това е и основната грижа на производителите - как да намалят цените, за да може електрическата кола да започне масово да се продава и да стане предпочитана от клиентите.
Според германското издание Automobilwoche съществува реален риск от недостиг на редкоземни елементи в много краткосрочен план.
Това е група от 17 химични елемента в периодичната таблица, често наричани “редкоземни елементи” (REEs). Те включват 15-те лантанида, както и скандий и итрий, които имат подобни свойства.
Тези метали са рядко срещани, а са много трудни за добив, а и са замърсяващи. Проблемът е, че те са от съществено значение в много приложения, особено във високотехнологичните, като електронни устройства (смартфони, компютри), медицинско оборудване и електромобили, които ги използват за няколко елемента.
Недостигът се задава от решението на Китай, водещият световен производител на редкоземни елементи, драстично да ограничи износа си от април. Това е реакция на местното правителство срещу митата, въведени от президента на САЩ Доналд Тръмп.
Що се отнася до редкоземните елементи, значението на Китай е от решаващо значение, защото страната добива 90% от наличния обем в световен мащаб. Така че индустриите по целия свят не могат без редкоземните елементи.
Освен това Китай отново концентрира цялата верига за създаване на стойност в областта на редкоземните елементи, т.е. добива, но също така и има всички етапи на преработка. Ясно е, че никоя друга компания в света не би могла да замести китайското ноу-хау в краткосрочен или средносрочен план.
Един от основните редкоземни елементи за електрическите автомобили е неодимът - елемент, който се използва в производството на синхронни двигатели. Китай вече издава разрешителни за износ на този материал, което означава, че той може да бъде спрян само за броени часове.
Опасността от спиране на производството на електрически автомобили е съвсем реална, което би нанесло допълнителен удар на сектора
особено на марките от Европа,
защото китайските производители нямат проблеми.
Тази ситуация ще доведе до напрежение на пазара на редкоземни елементи и цените да се увеличат. Много е вероятно някои производители да сключат споразумения с Китай, за да си осигурят доставките, съгласявайки се да плащат повече за тази гаранция. И тези увеличения на цените не са просто плод на въображението, защото вече са започнали, достигайки в някои случаи между 40 и 50%.
За консултантската фирма AlixPartners ситуацията е повече от тревожна. Защото, докато с полупроводниците беше просто необходимо да се прояви търпение от внезапното голямо търсене, за редкоземните елементи няма решение.
Наличните запаси може да се изчерпят до средата на юни,
което би имало последици за производството на електрически автомобили.
Според експерти обаче не само колите на ток са засегнати.
Тези с бензинови и дизелови двигатели също използват редкоземни елементи, по-специално за сервоуправление, различни сензори, климатици и елементи на системи за контрол на замърсяването.