Цената на труда в сервизите вече е поне 100 лв. на час

Цените за ремонт на леките автомобили в България са се увеличили в някои случаи два пъти през последните 4-5 години. Най-вече поради инфлацията, по-скъпите части и липсата на квалифицирани техници.

Освен това самите коли са станали като компютри на колела, което пък предполага по-голяма сложност при ремонта и по-висока квалификация на монтьорите. Съвременните автомобили

изискват наличието на софтуер,

което прави ремонта още по-солен.

Цените на оригиналните резервни части в оторизирани сервизи са се вдигнали почти двойно и там тези детайли се продават с високи маржове. Открай време вносителите на нови автомобили у нас разчитат най-вече на следпродажбеното обслужване, за да са на печалба, а не толкова на преките продажби.

Според данни от бранша цените на различните видове ремонти са се увеличили с 30 до 100 процента от 2020 г. насам, особено във фирмените обекти.

Например ремонт на двигател, който струваше 2000–3000 лв. преди 5 години, сега може да достигне 4000–6000 лв.

Рутинни услуги като смяна на масло и филтри са поскъпнали с до 60% заради инфлацията и по-високите цени на маслата.

Цените на филтрите от своя страна са се увеличили с 30–50%, особено оригиналните.

В оторизираните сервизи трудът за такива рутинни услуги също е по-скъп - 50–100 лв. на час срещу 30–60 лв. в независимите обекти.

Оторизираните сервизи изискват оригинални компоненти за диагностика и ремонт на инфотейнмънт системите като мултимедия, дисплеи, аудио, които са много скъпи. В независимите сервизи понякога

предлагат неоригинални части или софтуерно заобикаляне

Сложните системи като Audi MMI или BMW iDrive са по-уязвими откъм повреди, което вдига цените.

Докато общото поскъпване в последните пет години за рутинни услуги в сервизите като смяна на масло и филтри е между 30 и 50%,

диагностиката на електрониката е скочила между 50 и 100%

поради сложността на новите коли.

Оригиналните автомобилни части пък са поскъпнали между 40 и 70 процента особено след ковид пандемията и войната в Украйна.

Нищо не пречи, разбира се, да се слагат и неоригинални авточасти в колите и дори части втора употреба. Техните цени са неизмеримо по-ниски, но пък собственикът на кола, който реши да спестява от това, рискува много. Често частите втора употреба освен че са негодни, са и крадени и неслучайно този тип сервизи и магазини често са проверявани от данъцни и от полицията.

Цената на труда също влияе много на поскъпването на ремонта на автомобилите през последните години. За марки като Volkswagen, Skoda, Ford тя е 100–140 лв./час за BMW, Mercedes, Audi – 120–180 лв./час, а за още по-луксозните Porsche или Land Rover достига до 150–220 лв./час.

В България по принцип няма специално обучение в средното образование за мехатроници,

както е съвременното име на тази професия. Търсенето на такива служители е много голямо и често техните заплати са баснословни, дори стартовите. Начинаещ техник, който има компютърна грамотност, често започва със заплата от 2500 лева нагоре, а дори с една или две години опит заплатата минава тавана от 5 хиляди лева месечно. Има и значителен износ на такава работна ръка, защото за същата работа в Германия или Нидарлендия мехатрониците получават такива възнаграждения само че в евро.

Разликата между оторизирани и независими сервизи в цената на труда в момента е двойна. При лицензираните един час работа струва между 100 и 180 лв. срещу50–100 лв. час в кварталните работилници. Увеличението е от 50 до 90 процента за последните пет години.

В оторизираните сервизи при диагностика се използва лицензиран софтуер, например Mercedes Star Diagnosis или BMW ISTA, което също вдига цената. В независимите сервизи може да се използват копирани системи като например Autel и Launch, които са по-евтини, но невинаги толкова точни.

Стягаш колата за ваканцията - вече излиза 700 лв.

Подготовката на автомобила за лятото е задължителна особено при по-дълги пътувания и високи температури.

Механици в сервизите у нас казват, че общата сметка за подготовка за лятото за минимални неща преди 5 години е била между 200 и 400 лв., а сега стига от 350 до 700 лв.

Стандартен пакет (смяна на масло, филтри, гуми, диагностика) преди пандемията беше 400–800 лв., а в момента - 600–1200 лв.

Пълен пакет, включително спирачки, климатик и окачване преди е струвал 800–1500 лв., а сега - 1200–2500 лева и нагоре.

Добре е да проверите дали маслото и филтрите са за смяна

Преди 5 години смяната на двигателно масло и филтър в гаражен сервиз струваше между 80 и 150 лв. и 120–250 лв. в лицензиран.

Сега в обикновена работилница цената е 120–250 лв. и 180–400 лв. – в оторизиран сервиз.

Проверка на антифриз и хладилен флуид преди бе 40–100 лв., а сега вече е 60–150 лв.

Хубаво е да се почисти радиаторът на колата, ако е запушен.  Преди тази услуга се заплащаше по 50–120 лв., а в момента е 80–200 лв.

Презареждането на климатика вече е между 120 и 250 лева, докато преди пандемията беше 80–150 лв.

Проверката на спирачките преди бе 50–120 лв., а сега е 80–200 лв. Още по-солена е смяната на накладките - 150–400 лв.

Може да спестите някой лев, ако не сменяте някоя част, без да е нужно това

За целта винаги искайте стария детайл и го разгледайте внимателно дали наистина му има нещо.

Ненужните софтуерни актуализации, които повечето сервизи предлагат като задължителни, също невинаги са необходими.

Така или иначе, преди лятната ваканция

е задължително да се направи диагностика

особено на климатичната и спирачната система.

Специалистите съветват предварително да пазарувате необходимите части за ремонт онлайн, като така могат да се спестят около трийсетина процента от цената им.