Инвестиционни приложения и социални мрежи заместват финансистите в съветите как да се управляват парите
Когато мъж ти каже да инвестираш на фондовия пазар, но ти знаеш, че чантите HermеsBirkin ти дават по-добра възвръщаемост на инвестицията. Това е един от постовете в инстаграм на инфлуенсърката Мейд Лапуерта, която дава насоки как да се инвестира умно в луксозни стоки - възможност, която много от поколението Z считат за привлекателна.
Лапуерта има опит в консултирането и науката за данните и подкрепя съвета си със статистика - Birkin
е поскъпнала средно с 24% повече от индекса S&P 500
през последните пет години. Трендът една от най-луксозните чанти в света да се превърне в инвестиционен актив се разпространява все повече и в ТикТок, създават се групи, които заедно събират средства, за да я притежават.
Маратонки, часовници и вино също попадат сред алтернативните активи, с които се сдобива поколението, родено между 1997 г. и 2012 г., а по-заможните залагат и на други колекционерски стоки като скъпи коли, диаманти, надявайки се в бъдеще те да им донесат приходи, доста по-големи от традиционните акции и облигации.
Едно от обясненията за това се крие в годините, в които са израснали тези младежи, които вече са на възраст между 13 и 28 години. Те са
преживели няколко сериозни труса на фондовите борси
- например през 2008 г. и по време на пандемията, и доверието им в акциите е разклатено. 72% от инвеститорите на възраст между 21 и 43 години смятат, че вече не е възможно да се постигне възвръщаемост на инвестициите над средната единствено от традиционни акции и облигации. Това показва проучване на Bank of America Private Bank сред повече от 1000 респонденти с инвестиционни активи на стойност над 3 млн. долара. Акциите съставляват едва 28% от портфейла на тези по-млади инвеститори в сравнение с 55% при по-възрастните. В същото време алтернативните инвестиции и криптовалутите съставляват 31% при младите, докато при по-възрастните те са едва 6%, сочат данните.
Друга част от обяснението идва от наличието на много повече възможности за инвестиции днес. Финтех компании и платформи дават лесен онлайн достъп до всякакви активи. Криптовалутите са също доста привлекателни за поколението Z, което вижда в тях свобода от традиционните финансови институции. Инвеститорите от тази генерация съобщават за средна сума от 1000 долара, вложени в криптовалути, което представлява една четвърт от средната им обща инвестиция.
Това е най-популярният клас активи сред младите, поне в САЩ, където 55% притежават криптовалути, а 44% са започнали инвестиционния си път с тях, сочи проучване на Investor Education Foundation. 41% притежават акции, a 35% инвестират във взаимни фондове. Криптовалутите са най-предпочитани и от милениумите (на възраст 29-44 г.), докато поколението X (родените между 1965 г. и 1980 г.)
залага основно на взаимни фондове и акции
Има и други популярни бързо разпространяващи се инвестиционни трендове - като меме акции, NFT (незаменяемите токени, които са дигитален актив с уникална стойност в интернет) и блокчейн игри. Те стават популярни, тъй като засилват усещането за колективна идентичност и са движени от страх да не се изпусне добра възможност.
Новите технологии и ерата на интернета променят не само инвестиционния портфейл, но и начина, по който младите вземат решения и извършват самия процес на влагане на парите си. 65% от поколението Z използват инвестиционни приложения, за да управляват парите си и да извършват сделки, показва още проучването. Това са хора, израснали в онлайн среда, така че те залагат на лесните и удобни дигитални решения, ценят персоналния подход, интуитивните платформи.
Това поколение трансформира финансовия пазар, подтиквайки дори традиционните банкови институции да създават мобилни онлайн платформи, дигитално банкиране, персонализирани услуги, а вече и профили в социалните мрежи като ТикТок, където сложните финансови термини и процеси да бъдат обяснени кратко, точно и ясно, но и забавно, в клипчета от по няколко секунди.
Ютюб и ТикТок са двете основни социални мрежи, от които поколението Z черпи финансови съвети. Съществува и конкретно направление ФинТок, където инфлуенсъри задават трендове как да спестяваме и управляваме парите си. Един от най-популярните през миналата година беше шумното бюджетиране - идеята е, че за да се придържаме по-стриктно към финансовите си цели, трябва ясно и гласно да кажем “не” на социални дейности, които ще ни отклонят. Насърчава се откритият разговор по въпроса, за да не се поддаваме на социален натиск. Как да спестяваме, е темата, която най-много вълнува младите в ТикТок.
И макар да изглежда, че това поколение харчи неразумно и твърде рисково, оказва се, че всъщност е доста спестовно, търси как да се образова финансово, стреми се към независимост и държи на възгледите си. Те проявяват интерес към акции на компании, на които се възхищават, и към социално отговорни инвестиции. За тях са много важни устойчивостта, опазването на околната среда, подкрепата за местни компании, насочват се към акции за възобновяема енергия, но и технологични революции като изкуствен интелект. И така оказват натиск на компаниите, които нямат избор, освен да се съобразят с новото поколение инвеститори.
Поколението Z започва да инвестира много по-рано
в сравнение с предшествениците си - още средно на 19-годишна възраст, Тази тенденция важи и в България. Според проучване на “Револют” у нас едва 19% от българите от поколение Z заявяват, че не инвестират, докато във възрастовите групи над 55 години това споделят над 34%. Младите инвеститори са готови да поемат повече рискове в сравнение с други поколения.
Почти 1 на всеки 3-ма българи във възрастовата група 18-24 г. заявява, че е готов да поеме по-голям риск, за да получи възможно най-много от инвестициите си, в сравнение с 5% от над 55-годишните. Инвестициите в облигации заемат до 45% от инвестиционните портфейли на българите на възраст 18-34 години, фондовете на паричния пазар - 38%, акциите представляват 10%, а ETF - 7%. Средният размер на инвестиционния портфейл в България е над 4400 евро, като най-младите инвеститори започват с по-малки суми и среден портфейл от 536 евро, а тези на възраст около 35 г. инвестират над 4700 евро.