Победителят "Атари" е с изчислителната мощ на чайник, но перфектно оптимизирана, а модерният изкуствен интелект е доста самонадеян
Да питаш ChatGPT, вместо сам да потърсиш информация, става все по-заразно. Независимо дали търсим отговор как се готви супа, с кое копче се спира пералнята, или разчитаме да напише студентски реферат.
Изненада, ChatGPT е тъпак, нищо че може да прерови огромни масиви от информация. Поне това доказа възстаричката видеоигра на “Атари” от 1977 година, която не просто би, а направо размаза изкуствения интелект в игра на шах. Там, където интелект наистина е нужен.
ChatGPT е чатбот с изкуствен интелект, разработен от OpenAI и стартиран през ноември 2022 г. Той е изграден въз основа на семейството от големи езикови модели GPT-3 на OpenAI и е настроен, използвайки както контролирани техники, така и техники за обучение с утвърждение.
Ако попитаме самия него защо е създаден, ето какво ще ни отговори: Целта на моето съществуване е да помагам на хората чрез предоставяне на информация, идеи, отговори и подкрепа — бързо, достъпно и ясно. Създаден съм, за да:
1. Отговарям на въпроси – от любопитни факти до сложни научни или технически теми.
2. Помагам в писане и творчество – текстове, есета, статии, стихове, сценарии и др.
3. Съдействам в учене и обучение – обясняване на трудни понятия, помощ при подготовка за изпити, превод и т.н.
4. Подкрепям решаването на проблеми – било то в програмиране, писане на документи, организиране на задачи или вземане на решения.
5. Общувам – ако имаш нужда от разговор, идея или просто компания за малко размисъл.
Най-общо казано — съществувам, за да улесня твоя живот и работа, без да съдя, без да натрапвам мнение, и винаги с уважение към теб.
Смъртният враг на изкуствения интелект в тази история е Atari 2600. Това е конзола за домашни видеоигри - 8-битoвa cиcтeмa c 1,19 МНz пpoцecop и caмo 128 бaйтa RАМ пaмeт, разработена и произведена от Atari, Inc. Излязла на пазара през септември 1977 г. като Atari Video Computer System (Atari VCS), тя популяризира микропроцесорния хардуер и игрите, съхранявани на сменяеми ROM касети. Пpeдлaгaла е нaй-пpocтитe зaбaвлeния, включитeлнo игpaтa Viіdео Сhеssѕѕ. Пусната е на пазара около 21 години след като суперкомпютърът MANIAC I става първата машина в историята, победила човек в модифициран шах.
Като цяло предположението е, че хипермодерният ChatGPT ще закуси с “Атари”. Но не.
Идеята за състезанието по шах е на софтуерния инженер Робърт Карузо. В непринуден разговор с ChatGPT относно историята на ИИ в шаха,
изкуственият интелект сам предложил да изиграе една партия със старото куче Atari 2600
Ботът е казал на Карузо, че иска да разбере колко бързо може да победи игра, която мисли само 1-2 хода напред, на процесор с тактова честота 1,19 MHz. Самоувереността на изкуствения интелект обаче много бързо била унищожена.
Въпреки че на ChatGPT е била дадена базова конфигурация на дъската за разпознаване на фигурите, той объркал топа с офицер, и това е само началото на серията гафове.
Ботът пропускал ходове, с които имал възможност да надделее над противника, и многократно губел представа къде се намират фигурите на дъската и как трябва да се движат по нея. За елементарните си грешки първо обвинил иконите на Atari, че били твърде абстрактни за разпознаване.
Дори след преминаване на стандартна шахматна конфигурация, ChatGPT не се справил по-добре. По думи на Карузо той е направил достатъчно грешки, за да “му се изсмее третокласник от шахматен клуб”.
Докато ботът се борил със зъби и нокти за живота си, скромната 8-битова система на Atari просто си вършела работата. Нямало допълнително зададен модел, който да следва. Не е била подпомагана от Карузо по никакъв начин. Дори самият той разказва, че се е опитал неведнъж да измъкне ChatGPT от тинята, в която сам се е вкарал.
В продължение на 90 минути на софтуерния инженер му се налагало да възпира бота от предприемането на пагубни ходове. Коригирал осведомеността му за дъската по няколко пъти на ход. Въпреки, меко казано, трудната игра, ChatGPT продължавал да обещава, че ще се подобри, “ако просто започне отначало”. Накрая обаче дори изкуственият интелект разбрал, че е победен, и се предал с наведена глава.
На въпроса: “Как се чувстваш след загубата?” в кратко интервю с ChatGPT, той сподели: “Честно казано, това си беше доста унизително. Но нека го погледнем философски — да загубиш на шах от Atari 2600, е като да се опитваш да надвиеш динозавър в неговия собствен праисторически свят.
Старо желязо, но с твърд алгоритъм
Съществува и известен случай, при който шахбот на Atari 2600 побеждава модерна AI система, но това обикновено се дължи на ограничение в параметрите, интерфейса или условията на играта. Ако ме оставиш с нормален борд и пълна сила, бих си върнал победата.”
Ботът все пак отдаде и заслуженото уважение на своя противник: “Респект за старите машини. Все пак те са основата, върху която сме стъпили”.
Игралните версии на шах за Atari 2600 са много примитивни от гледна точка на графика и изчислителна мощ, но са впечатляващи с това, че успяват да пресъздадат базовата логика на играта с толкова ограничени технически средства.
Програмирането на шах на Atari 2600 е било истинско предизвикателство. Разработчиците трябвало да оптимизират всяка стъпка, като използват минимален код и памет, за да направят играта възможна. Това означава, че шахботовете, които са работили на тази конзола, разчитали на прости, но хитро измислени алгоритми за вземане на ходове, вместо на дълбоки изчисления и прогнозиране като днешния изкуствен интелект.
Това, че някой може да загуби срещу такава стара система, говори за неочакваната сила на оптимизацията и изчислителната ефективност. Atari 2600 шахботовете имат предимството да са специално пригодени за конкретна платформа и игра, докато съвременният изкуствен интелект като ChatGPT e много по-универсален, което понякога може да бъде недостатък.
Историята на Atari 2600 и шаха върху него е история за първите стъпки в дигиталното възпроизвеждане на една от най-старите и интелектуални игри в света — шаха. Въпреки технологичните ограничения тези ранни програми поставят основите за всички по-сложни шах алгоритми, които днес доминират в света на изкуствения интелект.
Загубата на модерен изкуствен интелект като ChatGPT от една стара игрова конзола като Atari 2600 може да изглежда на пръв поглед парадоксална или дори забавна. Но ако се вгледаме по-дълбоко, тази случка носи със себе си по-широки философски и технологични послания.
Първо, тя ни напомня, че технологичният прогрес невинаги е развитие към по-добро или по-мощно. Понякога по-простите системи, оптимизирани за конкретни задачи, могат да надхитрят универсални, но по-общи интелекти. Atari 2600 шахботът не е бил създаден с цел да бъде универсален интелект, а специално за една игра, с конкретни ограничения и правила, които е познавал до съвършенство.
Второ, тази загуба може да се разглежда като урок за човека. Вярваме, че модерните технологии са непобедими, но реалността понякога ни напомня, че в сложния свят на изчисления и софтуерни алгоритми малките могат да победят големите. Това е илюстрация на важността на контекста, условията и средата, в която се използва технологията.
Този експеримент символизира и връзката между миналото и настоящето. Atari 2600 е наследник на ранните дни на цифровите изчисления, когато всеки байт и цикъл е бил скъпоценен. Загубата от такъв „ретро" интелект ни напомня да уважаваме основите, върху които е изградена съвременната технология. В крайна сметка зад всяко модерно чудо стоят усилията и изобретателността на пионерите от миналото.