Брюксел започна разследване за нелоялна конкуренция

Производството на автомобилни гуми е много важно за европейската индустрия освен това на коли. Според проучване на Oxford Economics, публикувано през 2024 г., близо 480 000 преки и непреки работни места има в този сектор (леки автомобили, камиони, мотоциклети, велосипеди) с годишен принос от близо 44 милиарда евро към европейския БВП.

Секторът на автомобилните гуми е под натиск, защото трябва да се справи с все по-агресивната азиатска конкуренция, която залива пазара с евтини продукти. Освен това китайските гуми привличат все повече европейски потребители най-вече с достъпните си цени на фона на галопиращата на Стария континент инфлация.

Затруднени, западните производители се опитват да променят нещата, като инвестират масово в научноизследователска и развойна дейност както и в специални гуми за електрически автомобили,

така и във всесезонни гуми, които стават все по-популярни,

защото са по-практични, както и по климатични причини. През 2024 г. се наблюдава леко възстановяване на пазара на гуми в полза на европейските марки, но според производителите това все още е недостатъчно.

Тази ситуация очевидно тревожи политиците в Брюксел, които, след като премахнаха митата за китайските електрически автомобили, сега проучват сектора на гумите с намерението да предприемат подобни мерки.

Но защо Европейският съюз е толкова заинтересован от сектора на гумите, след като се застъпва за свободна конкуренция и саморегулиране на пазара? Европейските институции успяха да докажат огромните субсидии, отпускани от Пекин за разработване и производство на електрически автомобили за местни производители. И очевидно това важи и за гумите, което си е нелоялна конкуренция.

Компанията Roadmarch е само на 15 години, но вече е в топ 30 на производителите на гуми в света.
Компанията Roadmarch е само на 15 години, но вече е в топ 30 на производителите на гуми в света.

Брюксел е обезпокоен от необичайно ниските цени на азиатските гуми като цяло и на китайските гуми в частност, както

и от лошото качество на по-голямата част от тях,

което повдига въпроси относно безопасността на движението по пътищата.

Затова Европейската комисия започна разследване, за да се гарантира, че европейската промишленост не понася никакви вреди и не е изложена на риск от това.

Ако се докаже, че има субсидии от страна на китайската държава, това ще доведе до специфични допълнителни данъци върху китайските гуми, за да се възстанови определен търговски баланс с европейските производители на гуми.

От друга страна, това би означавало края на евтините гуми на пазара, което няма да се хареса на повечето европейски клиенти. Но ще е необходимо да се защити местната индустрия и безопасността по европейските пътища.

Китайските производители също влагат много средства в разработки и нови технологии, но още не са настигнали европейските. Китайските компании често си партнират със световните производители на гуми и използват тяхното ноу-хау, влагайки го в разработката на своите продукти.

Различните тестове показват, че китайските гуми

все още се представят малко по-слабо при спиране на мокро и сухо,

както и при каране на мокри настилки. За сметка това резултатите на летните и всесезонните гуми при високи температури доста се доближават от тези на утвърдените брандове.

Triangle са специализирани в производството на гуми за леки и лекотоварни автомобили.
Triangle са специализирани в производството на гуми за леки и лекотоварни автомобили.

Все още моделите на китайските производители се предлагат с по-малка гаранция в сравнение с премиум марките на популярните европейски производители, което е един от минусите им.

Китайските гуми са почти два пъти по-евтини

от своите европейски еквиваленти. Китай разполага както с огромни заводи, така и с много служители, които работят при по-ниско заплащане.

 Освен това страната е много богата на суровини, поради което на китайските производители не им се налага да внасят от чужбина, което още повече намалява крайната цена на продуктите им.

Китайските гуми за обикновените модели са на средна цена от 50 до 120 евро, а на премиум китайски марки като Goodride, Westlake, Linglong е между 80 и 150 евро.

Средната цена на европейските гуми е между 80 и 250 евро, докато при премиум марките като Michelin, Continental и Pirelli е в порядъка на 120 и 400 евро.