От понеделник отнемат временно лиценза на наземния оператор "Суиспорт", чийто служител държа в петък заключени 132-ма пътници от Лондон

Министърът на транспорта Гроздан Караджов поиска оставката на главния секретар на ГВА

Идва краят на претъпканите автобуси, които карат пътниците да се потят, докато чакат да ги откарат на 300-500 метра до самолета. Минималните стандарти за качество на наземното обслужване на пътниците на летище “Васил Левски” - София, предвиждат при кацане на самолета автобусът да е при него още когато спира на пистата плюс 5 минути толеранс.

Същото е и при излитане - возилото трябва да е позиционирано на перона пред гейта не по-късно от 5 минути след началото на качването.

Автобусите, естествено, трябва да са с работещи климатици. Всичко това е описано в новите “Минимални стандарти за обслужване”. “24 часа” поиска по време на брифинга на вицепремиера Гроздан Караджов на летището в неделя тези стандарти да бъдат оповестени, а той даде срок това да стане още същия ден. Гражданска въздухоплавателна инспекция (ГВА) публикува на сайта си извадки от тези стандарти, които се отнасят до пътниците.

Караджов извика ръководителите на оператора на летището и на наземните оператори и оповести, че отнема временно лиценза на “Суиспорт”. Защото те оставиха в петък в продължение на 50 минути пътници на полет от Лондон заключени.

От февруари между Гражданската въздухоплавателна администрация, оператора на летището “СОФ Кънект” и наземните оператори вървят уточнения по тези минимални критерии за обслужване.

Изисква се на самото летище да има

отговорен персонал

за отваряне и затваряне на вратите на пътническите изходи в рамките на терминала.

Заключването в петък на 132-ма пътници, пристигнали с полет от Лондон, в зала и по стълби на летището, е капката, която е преляла чашата на търпението на вицепремиера и министър на транспорта Гроздан Караджов.

“Трети път се занимавам с проблеми, причинени на пътниците от наземните оператори на летището. Затова отнемаме временно лиценза на оператора “Суиспорт”, а от понеделник другите двама оператори поемат дейността му”, заяви той в неделя след срещата. “24 часа” се опита да се свърже с представители на “Суиспорт”, но от фирмата отговориха с мейл, в който е посочен електронен адрес на пресцентъра на централата на компанията в Цюрих.

Караджов се извини на пътниците, претърпели неудобства, и специално на хората, които в петък, след полета от Лондон се е наложило да престоят един час на летището. Сред тях е била и Асена Сербезова, бивш здравен министър в кабинета на Кирил Петков, която бе поканена да разкаже за преживяванията на пътниците.

Министърът беше категоричен, че български граждани и гости на страната няма да бъдат унижавани, независимо откъде пристигат. “Ще отнемам лицензи, докато трябва”, реагира той.

От понеделник пътници, които идват от държави извън шенгенското пространство, ще бъдат превозвани до граничния контрол и ще преминават дори по-бързо.

Караджов обяви, че уволнява главния секретар на ГВА, защото от понеделник чакал от него доклад с мерки за по-добра работа на наземните оператори, както и за по-високи глоби за тях при нарушения, защото

в момента са 500 лв. Поискал е десетократното им увеличение

Наземните оператори работят само по силата на лицензи, издадени от ГВА. “Те нямат нито договор с летищния оператор, нито някакъв специален друг документ освен договорите с авиокомпаниите. Това ги вади от всякаква възможност да бъдат контролирани”, обясни Караджов. Той припомни, че вече два пъти е имало проблем с наземните оператори, направена е проверка и са написани предписания, с които те не са се съобразили. Втори път им били наложени глоби. Затова в понеделник той е поискал доклад от главния секретар, сега го иска от директора на ГВА.

Караджов съобщи временното решение как пътниците от трети страни да минават граничен контрол. Всички самолети, които кацат от нешенгенски страни, спират на ръкава, но пътниците слизат по стълбата, за да се качат веднага в автобус. Което е значително по-добро решение, отколкото да слизат на ръкав, да се разкарват по дълги коридори, след това отново да слизат по стълби, отново да се качват на автобус и той да ги заведе до паспортния контрол.

Караджов постави задачи и на “СОФ Кънект”: да се осигури трайно безпроблемна възможност на нешенгенския трафик да минава граничен контрол, което да е за следващите 5 години, докато бъде построен терминал 3.

Операторът да наеме архитектурна фирма, която да провери възможностите - или

да се направи

остъклен ръкав,

в който трафикът от трети страни да слиза от самолета и да минава паспортен контрол, или гишетата на гранична полиция да бъдат горе, където слизат пътниците на ръкав, каза още министърът.

Той съобщи, че граничният контрол сега е ситуиран добре, пътниците на проблемния полет са били проверени за 8 минути след 50-минутното им заключване.

Той видя вина по цялата верига и хаос в отношенията. Затова в понеделник иска реда, правилата и кой пред кого и как ще бъде отговорен, за да има ясна командна верига.

Министър Караджов по време на брифинга.

СНИМКИ: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
Министър Караджов по време на брифинга. СНИМКИ: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
На тръгване от София пътниците за трети страни ще се качват на самолет през ръкав.
На тръгване от София пътниците за трети страни ще се качват на самолет през ръкав.