Търговските обекти имат пет работни дни да представят документи, които доказват, че има причина за вдигането на цената

Проверките на търговски обекти, които три институции - НАП, КЗК и КЗП, проведоха от 3 до 17 юни, за да установят има ли необосновано вдигане на цените, вече дават резултат. 43 магазина са получили глоби от 50 хиляди лева за всяко забелязано безпричинно увеличение на цени, защото

глобата е за всяка стока с надута цена

и засега не може да се изчисли цялата стойност на санкциите, обясни в сряда председателката на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова.

Тя припомни, че трите институции имат споразумение за сътрудничество, което гарантира непрекъснат съвместен контрол и координация между тях до приемането на еврото. Общите проверки на трите институции са направени в над 150 търговски вериги и локални магазини в над 30 града в страната.

Като примери за необосновано поскъпване Филипова изброи минерална вода, яйца, краве кисело мляко, краве прясно мляко, краве сирене, слънчогледово олио, кайма смес, брашно, ориз, картофи, различни видове смес кайми. И уточни, че увеличени цени

има не само в големите хранителни вериги,

а и в отделни търговски обекти. Като процент ръстът на цените бил различен за различните региони, като най-голям е във Велико Търново, а най-малък - в Пловдивска област.

Шефът на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Росен Карадимов посочи, че констатираното

покачване на цените е между 5 и 83%,

като най-високият процент е установен при два вида минерална вода в бутилки от литър и половина в търговски обект във Велико Търново.

На санкционираните търговци са дадени пет календарни дни от връчването на заповедите, за да покажат какво е повлияло в крайната цена на стоките и продуктите, за които е открито завишение. Те ще трябва да представят фактурите, по които са плащали на доставчици. Ако нямат доказателства или ако те не са обективни, ще платят глобите.

“Бих искала да отправим ясно послание, че тези спекулативни първи опити на места няма да бъдат допуснати и занапред”, каза още Филипова.

Трите институции ще създадат единен портал,

който ще включва не само стоки, но и услуги от първа необходимост, като телекомуникационния сектор, в който ще се показва на ежеседмична база движението на стоки и услуги от първа необходимост. Така, заедно с контролните институции, всички ще могат да следят какво се случва във всеки един момент в търговските обекти.

“Това, което НАП направи и ще продължава да прави в следващи проверки, е да обследва движението на цените и да се правят допълнителни проверки там, където счетем за нужно, например

ако има покачване на доставната цена

Така ще отидем на едно ниво надолу във веригата и ще се обследва движението и ценообразуването на съответната група хранителни стоки”, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.

И трите регулатора приемат сигнали за нарушения, а в инфографиката е посочено как става това. Сигнали може да се подават и в редакцията на “24 часа”.