Германските потребители се въздържат от разходи, което забавя възстановяването на частното потребление. Това показва проучване на компанията за социологически изследвания Ге еф Ка (GfK) и Нюрнбергския институт за пазарни решения - НИМ (NIM), публикувано днес и цитирано от ДПА.
Най-новото проучване за потребителските настроения в най-голямата европейска икономика за юни показва нарастваща тенденция към спестяване, което оказва натиск върху доверието и пречи потребителските нагласи да продължат възстановяването си, предава БТА.
Очаква се индексът на потребителския климат да се понижи леко с 0,3 пункта до минус 20,3 пункта през юли.
В проучването, възложено от Европейската комисия, са анкетирани 2000 потребители в Германия между 30 май и 11 юни.
"След три последователни повишения по този начин потребителският климат претърпява лек спад", заяви Ролф Буркъл, експерт по потребителските въпроси в НИМ. Макар перспективите за доходите и икономическите очаквания да са се подобрили, нарастващата тенденция към спестяване неутрализира тези положителни ефекти, посочи той.
По думите му това сочи към продължаваща несигурност и липса на увереност в планирането на бъдещето.
От гледна точка на перспективите пред потребителите обаче сигналите за възстановяване на германската икономика през следващите месеци се засилват.
Икономическият показател се повиши със 7 пункта до 20,1 пункта през юни - най-високото ниво от началото на войната в Украйна, посочват организациите. През февруари 2022 г., месецът, в който Русия започна инвазията си в Украйна, индексът бе достигнал ниво от 24,1 пункта.
Според експертите много потребители изглежда очакват възстановяване на икономиката в течение на 2025 г. - увереност, която вероятно се подхранва от големите разходи за инфраструктура и отбрана, одобрени от Берлин, както и от като цяло положителните икономически прогнози.