Високите заплати натоварват цената на всяка немска кола с 3300 долара
С влизането в сила на големите вносни мита на президента на САЩ Доналд Тръмп европейски автомобилни компании, включително тези от Германия, обмислят да преместят производството на повече модели отвъд океана. В случая с Audi това би означавало построяване на завод в Щатите за първи път. Другите немски гиганти VW, Mercedes и BMW отдавна сглобяват свои машини в Америка.
Избягването на огромните тарифи не е единственият стимул за преместване
на производството от Германия в САЩ. Друг основен и немалък фактор е спестяването на високите вътрешни разходи за труд, които натоварват задушаващата се германска автомобилна индустрия.
Ново проучване на консултантската компания Oliver Wyman за първи път разкри огромната разлика в разходите за труд между Германия и други страни. Това до голяма степен обяснява защо германското производство на автомобили е спаднало с повече от една четвърт през последното десетилетие и защо този спад вероятно ще продължи.

Експерти, сравняващи 250 автомобилни завода по целия свят, установиха, че Германия е най-скъпата страна на планетата за производство на нови автомобили, като всяко превозно средство струва на производителя средно 3300 долара за труд, които покриват заплати, пенсионни вноски и други обезщетения. Преместването на производството в САЩ
би намалило тази сметка наполовина
и дори повече.
Но производството на автомобили в Америка изглежда скъпо в сравнение с Китай, където цената на труда на кола е само 585 долара.
В някои случаи производството на автомобил в Германия струва до 7800 долара повече, отколкото в Китай, установява проучването.
“Възниква въпросът
как изобщо можем да продължим производството на автомобили
в Германия в бъдеще”, пита се Фабиан Бранд, ръководител на Oliver Wyman за Германия, пред вестник Handelsblatt. “Ако обемите продължат да намаляват, много средни доставчици или ще ни напуснат, или ще фалират напълно.”
Проучването разкрива множество страни, където разходите за труд правят дори тези в Китай да изглеждат значителни, включително Мексико, където цената на труда е 305 долара, и Румъния, където е едва 273 долара.
Страната, която наистина предлага най-доброто
за парите ви в автомобилостроенето, е Мароко, където цената на труда на кола е невероятните 106 долара, или по-малко от една тридесета от сумата за произведена кола в Германия.

Заплатите на мароканските работници в завода на Renault са около една четвърт от минималното възнаграждение във Франция.
