Вицепремиерът Караджов лично убеди депутатите в транспортната комисия да гласуват промени в Закона за движение по пътищата, за да паднат феодалните владения на КАТ, ДАИ или толуправлението
Всяка структура, която спира шофьора на пътя - КАТ, толуправление, инспектори на ДАИ, ще има достъп до неплатените глоби и ще връчва електронните фишове. Ако искате - плащате на място или обжалвате в 14-дневен срок, а после следва наказателно постановление.
Това ще е механизмът, по който държавата ще събира дължимото от нарушителите. Промените в Закона за движение по пътищата бяха направени в четвъртък по изрично настояване на транспортния министър Гроздан Караджов.
Вицепремиерът, който отговаря за пътната безопасност, пристигна на заседанието на парламентарната комисия по транспорт и бе повече от настойчив да паднат феодалните владения на различните служби, които контролират автомобили и шофьори.
Така например служители на толуправлението, които следят за винетки и таксите за камиони, вече
ще виждат на таблетите си цялата
информация за нарушенията,
дали сте минали, или не на годишен технически преглед, или е изтекла застраховката “Гражданска отговорност”. Пътната полиция или ДАИ пък ще връчват вече и фиш за неплатена винетка.
Самото уведомяване за нарушенията на пътя и в населените места остава в МВР.
Депутатите от транспортната комисия прегласуваха на второ четене ред параграфи в измененията на Закона за движение по пътищата след доклад на Гроздан Караджов. Вицепремиерът акцентира върху мерките на правителството за пътната безопасност.
С новите редакции се разширяват и правомощията на изпълнителната агенция “Автомобилна администрация” и на Агенция “Пътна инфраструктура”.
Какво ще се случи, ако тези промени бъдат гласувани и в зала? Камерите и устройствата на толуправлението
създават записи на над 6 млн.
автомобила,
преминаващи по пътищата на ден, обясни проф. Олег Асенов - началник на Националното толуправление. Тези записи документират и нарушенията, което е фазата на техническото им установяване. Втората фаза е връчването на електронния фиш, което ще се прави от всички органи на пътя.
Досега инспекторите на автомобилната администрация, които установяват с мобилните си кантари, че един камион е претоварен, не могат да издадат електронен фиш, а се обръщат към Агенция “Пътна инфраструктура”. След промените те ще връчват документа, а наказателното постановление ще бъде издадено от АПИ.
Представители на МВР споделиха пред депутати съмнения, че може да се получат двойни глоби за хората, но Асенов ги успокои, че
аналогичния опит в митниците
не е регистрирал нито едно дублиране,
защото след санкцията документът се заключва и не може да се ползва от другите контролни органи.
Промените в закона предвиждат доказателственият материал за нарушенията по пътищата да се осигурява от толсистемата, а в градовете - от камерите на общините, за което настояваха и кметовете.
С промените в закона фишове за извършени нарушения ще се връчват и от други служби, не само от КАТ.