Испанската организация на потребителите - OCU, анализира 31 модела от различни марки, за да сравни рекламираните разходи на гориво с действителните. Присъдата: официалните данни са завишени от 9% до 22%. Причината е известна. Цикълът WLTP (Световна хармонизирана процедура за изпитване на лекотоварни превозни средства), използван за сертифициране на разхода на гориво, се основава на идеални лабораторни условия: околна температура от 23 градуса, без отопление или климатик, без загуби по време на зареждане, без баири и без насрещен вятър.
OCU също така предлага лесен за прилагане трик за изчисляване на пробег, който е много по-близо до реалността. Просто вземете полезния капацитет на батерията, но не и суровия капацитет, който по-често се подчертава, а след това го разделете на средния разход на гориво по WLTP и накрая умножете резултата по 100, за да получите приблизителен пробег в километри.
Ето един пример: автомобил има полезна батерия от 60 kWh и деклариран среден разход от 15 kWh/100 км. Смята се по следния начин:(60/15) x 100 = 400 км реален пробег. За подобен автомобил производителят би обявил 470 км пробег. Следователно вече сме по-близо до реалността. Но от опит знаем, че все пак ще трябва да вземем предвид променливи като климат, скорост или използване на климатик. Това води до изваждане на няколко десетки километра. В този конкретен случай вероятно ще имаме около 300 или 350 км пробег, в зависимост от това дали караме постоянно по магистралата или по смесени пътища.
Този метод има предимството, че е приложим за всички модели на пазара и предоставя по-реалистичен еталон, без сложно оборудване или пътни тестове.