Екологичното гориво работи без проблем със съществуващите двигатели

Швейцарският стартъп за чиста енергия Synhelion направи значителна крачка напред в разработването на дизелово гориво, произведено изцяло от слънчева енергия.

Synhelion направи първата в света фабрика за слънчево гориво.

Процесът на производство включва събиране на концентрирана

слънчева енергия (CSP) с помощта на хелиостати, след което се използва топлината над 1500 градуса за създаване на синтетичен газ. Този газ може да се използва за създаване на синтетични горива като керосин (реактивно гориво) или бензин.

Революционната технология за преобразуване на слънчева енергия в газ може да помогне за производството на синтетични горива от следващо поколение.

"Когато изгаряте гориво, вие основно произвеждате топлина, вода и въглероден диоксид", разказва д-р Джанлука Амброзети, съосновател и главен изпълнителен директор на Synhelion. "По принцип това, което правим, е да разглеждаме процеси, които обръщат това, и най-лесният начин е да вземем CO2, водни пари и да използваме топлина, за да се опитаме да обърнем този процес."

Този иновативен подход не само предлага решение за декарбонизация на тежкия транспорт и авиацията, но и позволява използването на съществуваща инфраструктура без никакви модификации. Новото екологично гориво подчертава потенциала за практична и устойчива алтернатива на класическия дизел.  Инсталацията на швейцарския стартъп
СНИМКА: Synhelion

Инсталацията на швейцарския стартъп СНИМКА: Synhelion

В демонстрация на езерото Люцерн компанията за навигация на езерото успешно управлява 110-годишен параход, използвайки "слънчевия дизел" на Synhelion. Това е първият път в света, в който стар кораб се захранва с гориво, получено директно от слънцето.

"Това е хубава демонстрация, но е само началото", казва главният изпълнителен директор на Synhelion Филип Ферлер. Целта на компанията е да създаде устойчиво гориво на базата на дизел, което може да се произвежда масово.

Технологията на Synhelion се основава на преобразуването на концентрирана слънчева енергия във високоенергийна топлина. Тази топлина се използва за разграждане на въглеродния диоксид и метана (от селскостопански отпадъци) до водород и въглероден оксид. Тези газове се комбинират в по-дълги въглеводороди, включително дизелово гориво.

Най-голямото предимство на това гориво е, че може да се използва в съществуващи двигатели с изкопаеми горива без никакви модификации – идеално решение за авиацията, корабите, но и за автомобилите. Според оценките емисиите на парникови газове могат да бъдат намалени с около 80% по време на едно пътуване.

Транспортът е отговорен за 20–25 процента от световните емисии,

което го прави критична точка за декарбонизация.

Synhelion вече е набрала 90 милиона швейцарски франка и произвежда "слънчево гориво" от пилотен завод в Юлих, Германия.

Заводът разполага с 20-метрова соларна кула с хелиостатно поле с обща огледална повърхност от 1500 кв. метра. Слънчевата кула съдържа три иновации, разработени от Synhelion: слънчев приемник, термохимичен реактор и съхранение на топлинна енергия, за което се твърди, че позволява рентабилна работа денонощно.

Следващата фаза е разширяване с фабрики в слънчеви региони като Испания, Мароко и Оман SWISS ще бъде първата авиокомпания, която ще лети, използвайки неутрален CO2 слънчев керосин, произведен в завода в Германия.

Въпреки че количеството произведено гориво е скромно, то ще служи като модел за бъдещи слънчеви централи. Synhelion твърди, че завод с подобен размер на особено слънчево място може да произвежда около 150 000 литра слънчево гориво всяка година.